- Project Runeberg -  Står Jesu gjenkomst for døren? : tusenårsriket og de siste ting /
235

(1935) [MARC] Author: Thomas Ball Barratt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

å 209 >

egen samvittighet vil slå dem og de vil vite at den dom som
uttales, er rettferdig og velfortjent.

Der blir forskjellige grader i dommen, en gradering i straf-
fen. Jesus uttalte at det «skal gå Sodomas og Gomorras land
tåleligere på dommens dag enn eder. Og du, Kapernaum,
som er blitt ophøiet like til himmelen ! like til dødsriket ska
du bli nedstøtt, for dersom de kraftige gjerninger som er gjor
i dig, var gjort i Sodoma, da var det blitt stående til denne
dag. Dog jeg sier eder: Det skal gå Sodomas land tåleligere
på dommens dag enn eder». Matt. 10, 15; 11, 22—23.

Jo større lys, jo større ansvar. Alle som fortsetter i synd
inntil enden vil bli dømt. Men ikke alle vil lide den samme
straff. «Ildsjøen» er «den annen død». En avsondring fra alt
liv og muligheten av å opnå liv og frelse.

«Livsens bok» vil bli oplatt, og hvis man ikke finnes 1
den, så vil man bli kastet ned der hvor «dyret» og «den falske
profet» finnes og hvor satan selv og hans engler finnes — i Ge-
henna. Hvad «livsens bok» egentlig er, vet jeg ikke. Men Gud
har rede på alle dem som har mottatt frelsen gjennem Lam-
mets blod og som lar sig frelse ifølge den plan han bestemte
før verdens grunnvoll blev lagt. (Efes. 1, 4). Alle som ned-
tegnes i denne «bok» har ved troen opnådd en personlig frelse
og er blitt beseglet ved nådens Hellige Ånd.

En del har ment at uttrykket «den annen død» betegner
en tilintetgjørelse av det menneske som. synder. Men vi må
merke at det er «ildsjøen» som er den «annen død». (Åp.
20, 14). Hvis «ildsjøen» eller den «annen død» var ensbety-
dende med tilintetgjørelse, da måtte dyret og den falske pro-
fet være tilintetgjort med det samme de blev kastet der, men
efter tusen år er de fremdeles der. (Åp. 20, 10). «Den første
dreper legemet», sier Seiss; «men det tilintetgjøres ikke. Hvis
døden er det samme som tilintetgjørelse, da blir de som op-
reises av døden, dømt og straffet for de feilgrep og forbrytel-
ser som andre vesener enn de selv har begått, og er således
ikke de mennesker som gjorde det som er skrevet i bøkene.
Den første død er en forferdelig fornedrelse og ødeleg-
gelse, især for den som er ugudelig, ihvorvel den ikke
utsletter hans identitet. Den «annen død» må de
nødvendighet bli ennu mere forferdelig og ødeleggende, men
reduserer ikke derfor mennesket til intet. Englene blir alltid

— betraktet som udødelige, og dog er de onde engler underka-
stet den 5 eG kvaler».

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:32:25 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jesugjenko/0239.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free