- Project Runeberg -  Dryden og hans tid /
76

(1925) [MARC] Author: Herman Jæger
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

han, paa denne allerhøieste stigning av tragedien,
fordi — stoffet ikke tillater det! De synder de to
begik var nemlig hverken nødvendige eller foraarsaket
med nogen skjæbnesvanger uvidenhet, «de var helt og
holdent frivillige, fordi vore lidenskaper er — eller
bør iallefald være — helt under vor kontrol». Det
høres ut som en beskeden undskyldning men nærmere
beset er det det motsatte, en bevisst og psykologisk
begrundet fremhævelse av en anden end den franske
tragedies praksis.

Paa to punkter sætter Dryden altsaa denne sin
yndlingstragedie mot de franskes eksempel. Saken er
at han derved mener at ha ført tragedien tilbake til
den oprindelige norm. Fra antiken, ikke fra de franske
forsøk paa at gjenskape den, er det han mener en
ny livgivende strømning til det engelske teater maa
komme. «Det staar igjen,» sier han mot slutten av sin
fortale, «at meddele læseren at jeg i dette skuespil
har forsøkt at følge antikens praksis . . . antiken
som er og bør være vor læremester.» — Hvordan har
saa Dryden opfattet antiken? •— At dette med antiken
ikke er bare tomme ord viser han bedst selv, ved
sammen med Lee aaret efter All for Love at
oversætte Sofokles’ Kong Oidipos for engelsk scene. —
Dryden er ikke selv klassisk filolog, det er bare rimelig
at han ser det græske drama i lyset fra samtidens
filologiske forskning. Derav dette at han betragter
enhetene som et grundlæggende princip for græsk
tragedie. Han deler ogsaa sin samtids syn paa koret
i græsk tragedie. Den tiden saa ikke at koret var
en nødvendig bestanddel av den oprindelige rituelle
tragedieopførelse. Man trodde at det var en ekstrapryd
til tragedien, slik som f. eks. en ballet og en pantomime
kunde være det i en engelsk tragedie. Dryden har
altsaa ikke nogen virkelig forstaaelse av hvad antik
tragedie egentlig var. Men han har iallefald set at de
franske forsøk paa at gjenoplive antiken har ændret,
forfusket den paa flere punkter.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:34:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jhdryden/0078.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free