- Project Runeberg -  Dryden og hans tid /
75

(1925) [MARC] Author: Herman Jæger
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

handlet, og gjort et kjærlighetsdrama av det efter
tidens smak. Men alle disse andres behandlinger av
Antonius- og Cleopatra-stoffet staar ham nær og
generer ham litt, og som argument for at lægge sin
behandling paa en solid autoritetsgrund, griper han
over til fransk klassicismes dramatiske system. Netop
paa den vis som Dryden her, kommenterer og forklarer
franske kritikere Aristoteles’ xo&aooig. — Er det da
virkelig saa at Dryden i dette sit eneste arbeide for
scenen som han har skrevet «for himself» søker at gi
et engelsk sidestykke til fransk klassicisme? Nei, men
forholdet mellem hans drama og klassicismen maa
præciseres, mener Dryden.

Han fremhæver hvad der i hans tragedie stemmer
overens med klassikernes principper. Enhetene er
kanske mere omhyggelig overholdt end nødvendig for
den engelske scene, — tragedien spilles jo paa én dag
og der forekommer kun én sceneforandring. Og Dryden
hævder at handlingens enhet er komplet, med
undtagelse av den ene ting, som han selv sætter et
spørs-maalstegn ved rigtigheten av, den rolle Octavia spiller.
Scenen mellem Octavia og Cleopatra strider absolut
mot den franske tragedies fundamentale krav om at
det decente, det passende skal overholdes til det
ytterste — og i dette krav ser han hovedfeilen i fransk
tragik. Hans undskyldning for at ha sat ind scenen
hvor Cleopatra og Octavia mundhugges er altsaa
tydelig ikke saa alvorlig ment; for efter tankegangen
i resten av fortalen er det bruddet paa den franske
tragedies decente holdning noget av det væsentlige i
hans verk.

Ogsaa i en anden henseende skiller hans tragedie
sig fra den franske norm. Franske kritikere har hele
tiden hævdet, at forat tragedien skulde naa
høidepunktet av sin virkning, av «terreur et pitié», maa der
være en absolut nødvendighet, absolut konsekvens i
handlingens utvikling. Dryden taler som han undskylder
sig paa dette punkt. Han kan ikke lægge an, sier

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:34:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jhdryden/0077.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free