Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Henrik Wergelands Digtekunst og Polemik
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
politiske Formaal har han ingen Forandring foretaget,
med mindre det skulde være den, at lade Jesus
fremtræde for Herodes efter Johannes’s Mord; men
dette har da Intet bevirket, siden Herodes lader sig
bringe bort af Frygt for Spøgelser, og saaledes
Forhandlingen afbrydes. Under Fremstillingen af Kristi
Færd som Folkelærer har han derimod ofte benyttet
sig af sin poetiske Ret; men de selvgjorte Scener
ere uden al Holdning og Sandhed, intetsteds
indgribende i Frelserens eller Begivenhedernes Karakter
(man erindre sig Optrinet med Jesu Moder og de
øvrige Kvinder, Samtalen om Judas’s Død mellem
Præsterne og Josef af Arimatia, o. s. v. [[** avsluttes parentesen her?]] Hans
Fremgangsmaade i at bruge Evangeliets Beretning
kan endnu følgende Exempel, foruden de ovenfor
anførte, oplyse: Ved Jesu tredie Ophold i
Jerusalem, under Tabernakel-Festen, forekomme i
Evangeliet Jesu frimodige og salvelsesfulde Taler i
Templet, paa samme Tid som Farisæerne og
Præsterne have lagt Planer for at gribe ham; denne
Begivenhed forbigaar Forf., uagtet det er et af de
Tilfælde, hvori Kristus midt i sine Fienders Kreds
forkynder sin høie Sendelse og forestaaende Død, og
bliver erkjendt af Mange blandt Folket; derimod
dvæler han med megen Udførlighed ved Scenen med
Ægteskabsbrydersken, der hos Johannes følger
umiddelbart efter hine Taler i Templet, men af
Henr. W. stilles i en tvetydig Nærhed af Optrinet
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>