- Project Runeberg -  Samlede Skrifter af J. S. Welhaven / Syvende Bind /
32

(1867-1868) Author: J. S. Welhaven
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

32

4. Det franske Theater.

En Tydsker spørger: Hvor er nu Talma? Hvor
er den høie Stil i den franske Skuespilkunst? Han
nævner Ligier, Geffroy, Beauvalet, Firmin,
Mdm. Yolnys, Dem. Dor val, som Figurer, der
neppe kunne maale sig med tydske Koturn-Talenter
af anden Rang. Han indrømmer, at den franske
Kunst er uforlignelig i det borgerlige Skuespil, idet
han studser over dens Forfald i den tragiske
Fremstilling.

Jeg saa Beauvalet som Angelo, Tyran af
Padua, og jeg vil aldrig kunne glemme dette prægnante
Spil. der med individuel Sandhed viste Tyrannen i
hans Husdragt, saaledes som Karakteren af en indre
Nødvendighed maa ytre sig, uden at potentseres eller
udmales og sættes i Stil med Hensyn til denne
Forsamling af Kunst-Amateurer, der sidde for at
iagttage den. —■ Men en Berliner sagde mig, at han var
indigneret over dette Spil, hvori han ikke fandt Spor
af tragisk Metode og plastisk Fremstilling.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:06:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jswsaml/7/0040.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free