Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
När Magnus Gabriel De la Gardie och pfalzgrevinnan Maria
Eufrosine höllo bröllop, målades denna magnifika tavla, troligen
av en konstnär vid namn Minnichhofen. De stå här i den
begynnande barockens pompösa dräkt — ett par unga människor, som
känna sig som gudarnas gunstlingar, födda att härska
MÄNSKLIG HÄR
r^Jär en stor och mäktig man vill förhärliga sig själv
och lämna samtid och eftervärld ett slående intryck av
sin storhet, plägar det ofta ske genom uppförandet av
präktiga byggnader. Han låter dessutom gärna måla sitt
porträtt eller skulptera sin gestalt, kanske också i bilder
föreviga sina bedrifter. Så skedde det i forntiden, i
Babylon, Atén och Rom. Så gjorde Italiens och
Frankrikes stormän under renässansen. Detsamma gjorde Sver-
och njuta.
LIGHET
ges herrar och riddersmän under årtiondena efter
trettioåriga krigets slut.
En glad högmodsande präglar de herrgårdar,
stock-holmspalats och kungliga byggen som i bild eller
verklighet bevarats från denna tid. Den naiva stoltheten
lyser ur porträtten med deras befallande drag och, för
våra ögon, tillgjort heroiska ställningar. På samma sätt
som det borgerligt välanständiga på fotografikonstens
346
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>