Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Elias Martin målade denna bild av Stockholm från Mosebacke
någon gang under 18oo-talets första årtionde, såsom
förgrundsfigurernas dräkter ge vid handen.
GUSTAVI ANERN AS ARV
Vu den gustavianska tidens slut, efter förlusten av
Finland och det konstitutionella statsskickets införande,
den inhemska konungaättens utslocknande och den
efter-napoleonska reaktionens seger ute i Europa, stod en ny
generation av svenskar färdig att taga sitt arv i besittning.
Riket var minskat och dess näringsliv efter den väldiga
storm, som gått fram över Europa, svårt skamfilat och
segelslitet. Vad Finlands förlust betydde, både materiellt
och moraliskt, för den tidens svenskar, behöver icke
närmare utläggas. Nedgången i näringslivet, till stor del en
följd av det långa krigstillståndet på världshaven och
Sverges utrikespolitiska hållning, kan belysas med några
siffror. Järnexporten, vår viktigaste inkomstkälla, som
ännu under 1800-talets första år höll sig vid omkring
400,000 skeppund pr år — en väldig nedgång i jämförelse
med frihetstidens siffror — sjönk 1807, då
krigstillståndet med Frankrike blev effektivt, till 190,000 skeppund
och kom under de följande åren icke upp till 300,000.
Ylleväverierna, en av våra viktigaste industrier, som 1747
sysselsatt över 9,000 arbetare, arbetade år 1809 med
2,480 man.
Tegnérs sång till Skånska lantvärnet, Geijers Iduna,
där Vikingen, Odalbonden och Manhem trycktes — det
var toner ur den tid, som såg Sverges sista kamp för
resterna av stormaktsstäliningen. Krigarmodets sånger, det
lyriska uppsvinget inför en hotande fiendes vapen,
uttryckte tidens stämning över hela Europa, både i det
napoleonska lägret och på den sida, där Sverge kämpade.
Det nya, tidsbetingade idéflödet i dessa dikter förmäler
sig på det närmaste med den filosofiska idealism, som
under sengustaviansk tid från Tyskland nått och gripit
den unga generationen; men formen är ännu, och förblir
alltjämt hos de största skalderna i denna epok ett dyrbart
gustavianskt arv. Tegnér har gett denna arvskänsla de
434
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>