Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Radikalismens allmänna lifsåskådning
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
intressen. Endast för så vidt som mitt eget personliga
intresse är medinbegripet i ett allmänt, kan detta
senare motivera handlingar af mig. Nu frågas:
kan mitt intresse påverkas af tillstånd i
mänskligheten, som inträda hundra år efter min död? Den
naturvetenskapliga världsåsikten erkänner ingen
individuell själens odödlighet af det enkla skälet, att
den icke erkänner någon substantiell själ. Detta
i psykologien. Men i etiken fordrar den, att en
kommande mänsklighets fullkomligare tillstånd
skall kunna och böra tjäna såsom motiv för mina
handlingar, d. v. s. vara hvad jag med mina
handlingar åsyftar, och detta ofta i strid mot min
privategoism. Väl är det kommande släktets
intresse sammanväfdt med alla föregåendes men
ingalunda det nuvarande, det som har nutiden till
sin midt, med de kommandes. Tvärtom. I
erfarenheten uppträda en mångfald omständigheter,
då framtidskulturen och privategoismen stå i den
mest skärande motsättning. T. ex. då man med
Spencer till och med kräfver, att jag skall offra
lifvet för att i min mån bereda väg för högre
kulturståndpunkter. Upphäfva mitt eget intresse
från roten, rättare borttaga möjligheten att hafva
något intresse alls, för att tjäna intressen, i hvilka
jag icke på ringaste sätt är medintresserad. Detta
är en logisk kullerbytta om någon.[1]
Det innebär transscendens, när moralen
fordrar, att jag med mina handlingar skall afse något
annat än min verkliga intressesfär, detta
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>