- Project Runeberg -  Ellen Keys Tredje Rike - En studie öfver radikalismen /
91

(1902) [MARC] Author: Vitalis Norström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ellen Keys radikalism

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

klara för sig själf och meddela andra. Hvem ser
icke, att fantasien, som lyfter domer mot skyn
och låter de himmelska tingen taga gestalt på
linnedukar, har en objektiv sida? Genom sitt samlif
med tron och viljan är fantasien objektiv, liksom
förståndet är det genom sin samverkan med
sinnena. Denna objektivitet gäller naturligtvis icke
blott om den religiösa fantasien utan lika mycket
om den patriotiska och den etiska. Öfverallt där
ett inre lif rör sig, fasthållet i andlig åskådning,
af tron oändligt öfverordnadt öfver allt yttre och
mäktigt nog att drifva till handling, där finnas de
inre förutsättningarna för äkta, d. v. s. objektiv
konst. En sådan konst kan mången gång
skenbarligen te sig både såsom ytterst subjektiv och
nästan kemiskt ren från hvarje tendens, som utgår
från motivets art, konst är den i alla fall, så länge
den fasthåller en utgångspunkt i det inre lifvet,
som härskar öfver tekniken.

En sådan konst blåser aldrig upp sig till
skönhetskult, ty den vet, att själfva skönhetens
plats är tillbedjarens men icke det tillbedda
föremålets. Den vet, att skönheten skall förkunna
evangeliet men icke förkunnas såsom ett
evangelium. Den vet, att all bild lefver på urbildens,
all form på innehållets gunst och nåd och kan
sålunda omöjligen »le åt fejderna om osedligheten
i en bild af fauner, en naken staty, en dikt om
oskuldstillståndet i det ariska urhemmet». Äfven
konsten subordinerar under lifvets »blodiga allvar»,
och konstnären själf är i första rummet en sedligt
förpliktad människa, som alldeles icke har någon

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 12:17:31 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/key3eriket/0099.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free