- Project Runeberg -  Ellen Keys Tredje Rike - En studie öfver radikalismen /
92

(1902) [MARC] Author: Vitalis Norström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ellen Keys radikalism

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

rätt att exploatera nakenheten under vackra
förevändningar. Det nakna i konsten är i sig
ingalunda lågt, men det saknar estetiskt värde, när
det intet annat är än välformadt kött, och det är
farligt, när man kan våga hundra mot ett på att
det för andra försvårar kampen mot sinnligheten.

Men jag vågar icke låta dessa satser stå utan
försök till att afböja missförstånd och anklagelser
för ytlighet. Jag tillåter mig alltså en förklaring.

Mot läran om konstens spontana alstring ur
lifsfullheten och lifsglädjen ställer jag dess
erfarenhetsmässiga ursprung ur lifskampen, ur den evigt
verkande driften att hela det som är brustet, fylla
det som är tomt och harmonisera det som är fullt
af motsats och strid. Liksom det praktiska lifvet och
vetenskapen på sina respektive sätt och med sina
respektive medel kämpa med realiteten för att
afvinna den lifsvärden, så ock konsten, hvars
grundvärde heter skönhet, som innebär en mer eller
mindre allmänmänsklig tolkning af realiteten. En
sådan tolkning innebär också sanningen. Men
medan sanningens tolk är schemat, som fastkedjar
objekten inbördes i allmänna sammanhang, så
är skönhetens individualbilden, som förmedlar
deras allmängiltiga inverkan på subjektet.
Vetenskapsmannen frågar: »Om vi vilja fastställa sådana
sammanhang, hurudana måste då dessa på grund
af vår kombinationsförmågas natur blifva?»
Konstnären åter spörjer: »Hvilken är objektens
karakteristiska inverkan på känslan, och huru skall den
kunna åvägabringas?» Konsten har att kämpa om
det karakteristiska, men det karakteristiska kan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 12:17:31 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/key3eriket/0100.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free