- Project Runeberg -  Ellen Keys Tredje Rike - En studie öfver radikalismen /
116

(1902) [MARC] Author: Vitalis Norström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ellen Keys radikalism

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

missförhållanden, och ju djupare dessa resultat
gripa och ju vidsträcktare de utbreda sig bland
massorna, desto tydligare adress hafva de till
människornas reella behof. Bland dessa nyttigheter
må driften till skönhet se sig om efter en plats
att resa sina marmorbilder på. Den platsen blir
säkerligen rätt smal — och detta utan något
ohjälpligt förfång för vår verkliga lycka.

Ellen Keys lifsgestaltning i skönhet eller
»formsköna lifsdaning»[1] får trångt om utrymme i
nyttans trädgårdar och på forskningens noga uppmätta
rektangulära fält. Hennes stora »individualiteter»
få heller icke mycket tillfälle att göra sig breda
med sin själfhärlighet inom samarbetande massor,
som blott gifva sig tid till att lägga kraft till
kraft och blott akta på tecknen från sina ledare,
då de anordna kraftsummornas användning. Minst
af allt visa dessa massor lust att lägga sig
såsom fotställning åt de »stora andarnes helgjutna
höghet».

Man kan verkligen vara bra långt ifrån att i
allt beundra samtidens robusta mass- och
associationskultur men ändock oändligt skatta dess
otvifvelaktigt i rikt mått förhandenvarande reella och
rena värden i jämförelse med Ellen Keys
uppstyltade och bredt sinnligt utmålade, estetiskt
»förnäma» lifsideal, hvilket förkroppsligadt träder oss
till mötes i hennes i så mycket genom
framställningens onykterhet karikerade goethebild i
»Människor» och för öfrigt erhåller många otvetydiga,


[1] Uttrycket återfinnes i Människor, sid. 332.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 12:17:31 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/key3eriket/0124.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free