- Project Runeberg -  Kjøbenhavns flyvende Post / 1827 /
161

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1827.

Ne 41.

Kjobcnhavns

Mandagett

den 21ds

Poik.

Mai.

Nedfgckkkspafin L. Hejoccg.

udgiven af FerdinandIfrinrzl.«-it.

Nemegim
Et populair- philosophisk Forsøg.

———————

1.

Nemesis er, som bekjendt, een af den græske
Mythologies Guddomme. Man troe ikke, at det
er min Hensigt at skrive en Monographie over en
meget speeicl Gjenstaltd, der i det høieste kan have
Interesse for enkelte Lærde-. Tvertimod vil jeg
forsøge paa at vise, deels hvor stor en Udstrækning
dette Begreb har, saaledes at man endnu bestan-
dig i alt Tilfældigt antager en Nemesis, om ikke
soin et personligt Væsen, saa dog som en Forestil-
ling, der indeholder Sandhed, (og herpaa styrte sig
f. Er. de endnu gængse Tale-aander: lad ham vogte
sig for Nemesis; let kunde Remesis vaagne, o. s. v.,
en Betydning, hvori ogsaa Grækerne ofte have
taget Ordet); deels at Begrebet virkelig er grundet
i Tilfældets Natrlr, og lader sig philosophisk udlede
deraf. Mellem de almeen interessante Gjenstaiide,
paa hvilke dette Begreb lader sig anvende, indtage
de saakaldte Hazardspil en vigtig Plads. Disse
have, saavidt jeg veed, endnu aldrig været under-
kastede nogen meer end mathematisk Theorie. Jeg
vil idenne Ashandling forsage derpaa, ikke i den Hen-
sigt at give Hazardspillerlte en 2lnviisniug, der dog
ikke vilde vare dem til sioerttez men fordi det er

i disse Spil at Tilfældet har den storsre Magt, og
viser sig i sin oprindelige Reenhed, adskilt sra det
Uvedkonnnende som ellers ledsager det ved alle an-
dre Begivenheder i Livet. Her maa man altsaa
begynde med at nndersoge det, inden man strider
til dets mere complieeerte Skikkelser.

For imidlertid at fatte Begrebet af Nemesis
i dets Reenhed, man maa holde det adskilt baade
fra de Forestillinger, hvoraf det udvikler sig, og
fra dem, i hvilke det gaaer over. Nemcsis er
meer end Tyche, som betegner det ligegyldige blinde
Tilfælde, mett mindre end Dike og Adrastea,
Retfærdighedens Gndinder. Retfærdighed er et
moralsk Begreb, som intet har at gjore med Til-
fældet. Remesis derimod er ganske indskrænket til
samme Kreds som Tilfældet, hvis Forestilling er
uadskillelig derfra. Paa den anden Side er dog
Nemesis ikke heller det samme som Tilfældet, thi
dette er aldeles blindt og uregelmcessigt, Remesis
er derimod allerede en begyndeude Orden og Regel
deri, og for saa vidt en slumrende Retfærdighed
i det Tilfældige. Dette Begreb af Nemesis, som
omtrent svarer til den almindelige Forestilling derom
og til den Betydning, hvori de Gamle toge Or-
det, lader sig allerede udvikle af Tilfældets Begreb,
og det paa fdlgetide Maade.

At Tilfældet er noget ilregelmoessigt, forstaaer
sig af sig selv, thi var det regelmæssigt, saa op-
horte det jo at være Tilfælde. Men det er aaben-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:41:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kfp/1827/0161.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free