- Project Runeberg -  Kjøbenhavns flyvende Post / 1827 /
407

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

rang Tid fremsatte Meninger, indtil dem, deri
Mangel af de Baand Boileau lægger paa den dra-
tnatiske Digter befrygte at Arbeider for denne maatte
blive for let, og at der altsaa vilde fremstaae
for mange Digtere, blive stedse svagere, og lPultlik
kom faler ved Sammenligning stedse bedre det Kjed-
sommelige i det Gamle. Men hvad der alminde-
ligen indtrasfer, naar nye Ideer gjare sig gjelden-
de, at de opfattes skjaevt, overfladisk og drives til
een eller anden Yderlighed, synes ogsaa nu allerede
at vare kjendeligt. Derfor maae de tænkende og
indsigtsfulde Mand, der hidtil synes blot at have
kjampet imod Fadrelandeta egen Literatur og sagt
at have den fremmede, allerede nu vende Vaab-
nene imod dem, der erklare sig for deres Tilhanc
gere. Saaledes gives der alt Nogle, som troe at
intet dramatisl Produkt maa have de saakaldte
Cenheder, nemlig: Rum, Tid og Handling; de
troe at alle Tragediev skulle nadvendigen blande-l
med tomifle Seener, at intet Sujet tor antage-,
som ikke er nvt og nationalt, og at Vers ikke mere
tnaa anvendes i Dramaet· Det bliver derfor ofte
mdvendigt, for at bortrydde de Vaaben, der kunde
hentet af Misbrug og Misforstaaelser, at gjare Pult-
likuut opmarkfomt paa den Profanation, hvorfor
deromte Navtte ere ndsatte som f. E. naar Theatr-
lon danner et Boulevardstnkke af Gdthes Fanst,
eller paa den anden Side de saakaldte Classikere,
f. E. Dueis, forkorte og omfkabe Romeo og Julie
efter deres snevre Forskrifter. Marketigt er det,
at den Tid er kommen, hvor man selv llparis
bliver nadt til at forsvare Raeine tnod dem der
efter A. W. Schlegel, saa dobt nedseette hans Vard.
Unagteligen havde nu forsvundtte politiske Interesser
dengang ikke liden Indflydelse i denne Miekjendelse af
den franske Seenes Mestersinkker, hvilket bliver klart
ved den Forfalgelse som selv den literaire Opposition
under Napoleon var underkastet. Den Vedholdenx
hed, det nalmindelige Talent og den Besindighed,
hvormed den ovenanfarte Forening as unge Mand
saa heldigen virke i deres Fædreland, lvnnes ogsaa
ved den velgfvrende Forening de have fremkaldt
imellem forskjellige Nationers udmærkede Mand-
Istedet for at selv disse hidindtil ikke ganske havde
kunnet unddrage sig for de Fordomme og Anthipm
thier, der adskilte Rationerne, have de nartnet sig
en mere liberal og fleerstdig Anerkiendelse af en-
hver Natione særegne Fortrin. Den oprigtige Be-
undring og thdest hvormed man nu i Paris op-
tager Mestersipkkerne af den tydske Literatur, har

ogsaa paa Gdthe og Titel havt en for begge Nar
tioner meget heldig Indflydelse.
Af

Theatret.

Tancredo.

Fruentimmeehaevtt.

I Taneredo (et Navn som Pennen vagrer sig
ved at stride, thi det er, ligtsotn Setttpriftfa, hver-
ken Latin eller Jtaliensi, og man kan tilfaie: hel-
ler ikke Dansk; paa Jtalienst hedder det Tante-di-
paa Dansk kan man kalde det Tanered) drbnterede
Jfr. Ida sonseea forsle Gang i Tanereds Partie.
Der vil nok en anden Gang gives Leilighed til en
udfsrlig Bedstnmelse af denne nhe Sangerinde, hvis
udmærkede Stemme, og correcte og brillante Me-
thode vakte almindelig Beundring. Mett hvad man
ikke tidlig nok katt advare hende for, er at fordarve
det danske Sprog ved en affecteret italienst lldtale,
og det ikke blot i Musikett, hvor det til Rod kunde
undskyldeli, men selv l Dialogen, hvor der ikke
indsees at vare mindste Grund dertil. Det katt
vel vare, at een eller anden Skuespiller, ved at
ateentuere for lidt i sin Udtale, gjar Sproget mat
og plat, men den modsatte Yderlighed er vist lige-
saa meget at dadle· Desuden er det jo een as de
forsie Regler for en Skuespiller, at hent, for ei
at asstikke mod de Medspillende, og derved stade
Ensemblet, som altid er Hovedsagen , maa faa me-
get muligt satte sig paa samme Linie med dem, selv
om det skeer ved Opoffrelsen as lidt af hans virke-
lige Fortrin. Saaledes vil den, sont har en lue-
get stark Stemme, modercre den, naar han taler
med Een, hvis Stemme er meget svag; den sont
er meget lidenskabelig i Udtryk og Bevægelser, vil
slaae noget ns i sin Hastighed, naar dett Medspil-
lende er nsadvanlig kold. Men gjælder denne Re-
gel i Henseende til sand Kraft og virkelige For-
trin, hvor meget mere maa dett da folgee, naar Ta-
len er om en Overdrivelse, der allerede i sig selv
er ntilladelig? Det er i det Hele et godt Tegn for
en Debutant, snarere at gjore for lidt end for me-
get. En Begynder, som indsluderer en Rolle, tan-
ker naturligviis blot paa sig selv, men saasnart han
betrader Scenen, vil det vise sig, om han har Ge-
nie, thi i dette Tilfælde glemmer han sig selv over
det Hele; han haver Cnsemblet til sig, eller ned-
stemtner sig selv dertil, og det med den samme in-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:41:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kfp/1827/0407.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free