- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Trettende Bind /
163

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

165

saaledes argnmenterer Socr., saa er altsaa det at være from
det Samme som at være ikke-retfærdig o: iiretfcerdig o: ugudelig.
Enhver seer nn let det Sophistiske i Soc·s Argumentatiou. Men
hvad jeg iSærdeleshed maa gjore opmærksom paa, er, at denne
Dydens Eenhed bliver saa abstract, saa egoistisk afsluttet i sig
selv, at den kun bliver den Klippe, paa hvilken de enkelte Dyder
som velbefragtede Seilere strande og sonderslaaes Dyden
gjennemløber som en sagte Hvidsken, som et Gys, sine egne
Bestemmelser, uden at den bliver hørlig endsige articuleret i
nogen af dem, ligesom, hvis jeg tænkte mig, at enhver Soldat
glemte Parolen i samme Øieblik han hvidskede sin Nabo den
i Øret, og jeg da tænkte mig en uendelig Række af Soldater,
Parolen da egentlig slet ikke vilde være til, saaledes omtrent
forholder det sig med denne Eenhed. Den Bestemmelse af Dyden,
at den er een i den Forstand, hvori Socr· fastholder det, er aaben-
bart for det Forste egentlig ikke nogen Bestemmelse, da det er
den svagest muligt beaandede Udtalelse as dens Tilværelse, i
hvilken Anledning jeg til yderligere Oplysning blot skal erindre
om Schleiermachers skarpsindige Bedømmelse as Betydningen
as den Guds Egenskab, at han er een, som findes i hans Dogmatikz
dernæst er den en negativ Bestemmelse, da den Eenhed, der
etableres, er saa usocial som muligt. Det Jroniske ligger deri,
at Socrates fralister Protagoras enhver concret Dyd, og idet
han skal sore den tilbage paa Eenheden, aldeles forflygtiger den;
det Sophistiske er det, i Kraft af hvilket han er istand dertil;
og saaledes have vi paa eengang den af sophistisk Dialectik
baarne Jroni og den i Jroni hvilende sophistiske Dialectik
Hvad den anden Sætning angaaer, om Dyden kan læres,
som Protagoras mener, eller den ikke kan læres, som Soerates
mener, saa fastholder naturligviis hiin her for meget det discrete
Moment, idet han vil lade den ene Dyd udvikle sig aldeles paa
den andens Bekostning, og dog lade Dyden som Eenhed være
tilstede i det paagjeldende Individ og saaledes krone den, der
endnn er paa Lobebanen· Socrates fastholder derimod Eenheden
i den Grad, at han, skjondt i Besiddelse af en nhyre Capital,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:47:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/13/0171.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free