- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Femtende Bind /
727

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Terminologisk Register - „Systemet“

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

727

den antropologiske Videnskab. Her møder vi Begrebet Sjæl,
der er en Form for Aandens Fremtræden, dog kun som et organisk
Livsprincip, nok forskellig fra Legemet, men dog forbundet
dermed i en Enhed, som en Jdealitetens Gnist, men heller ikke
mere. Som saadan er det sjælelige først kosmisk bestemt, bestemt
ved hele Natursammenhcengen, saaledes som vi ser det i de
forskellige Racer, Folk, Slægter, Generationer, med deres for-
skellige aandelige Særpræg, og hos Judividerne med deres for-
skellige Naturel, Temperanient og Karakterz ogsaa i de sorskellige
Livsaldres forskellige aandelige Præg Alt dette mere naturbe-
stemte hæves op i et hojere Plan i Begrebet den følende Zjæl,
hvor Sjælen, i Mennesket, er aktivt i den Forstand, at den i
hvert kan føle sig bestemt udefra· Herved staar vi nemlig ved
Begrebet Jndividualitet Den følende Sjæl er et Selv, omend
endnu kun i en Slags naturbestemt uklar Fornemmelse og
Følelse. Ogsaa alle sygelige Former af Sjæleliv maa prin-
eipielt henfores herunder. Der hæver sig dog et hojere Selv,
der tilegner sig som sit en Række Handlinger, bestemt af Vanen,
der giver Sjælen en vis abstrakt almen Væren Først i den egent-
lige Bevidsthed er Sjælen dog ret ,,bei sich« og ,,f1"1r sich«, er
et Jeg, er egentlig subjektiv Aand.

Denne den virkelige Sjæl, Bevidstheden, udvikler sig nu i en
Række Trin. Den umiddelbare Bevidsthed er den blot sanselige
eller sansenoe, hvis Genstand er lige saa umiddelbar og blot
værende Skal Genstandens Væsen blive Objekt for Bevidstheden
maa denne være egentlig iagttagende (,,wahrnehmende«, »Sand-
heds-opfattende", Hegel siger, at Bevidstheden »will den Gegen-
stand in seiner Wahrheit nehmen«, Wesen er jo »die Wahrheit
des Seins"). Den egentlige begrebsmoessige Opfattelse har vi dog
først i Forstanden, der opererer med Begreber og fatter Begre-
berne Kraft og Lov som en Sammenfatten af Mangfoldigheden
i Fænomenerne. Den er dog Udtryk for en uklar Erkendelse,
en fortsat Tautologi, et Slags Spil med sig selv, idet Forstanden
sætter og opløser Forskelligheder og Uligheder uden at komme
videre. Den opdager dog efterhaanden, at det er sig selv, den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:48:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/15/0741.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free