- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Tredie Bind /
170

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

170

Saadanne Naturer som Glosters kan man ikke frelse ved at
mediere dem ind i en Samfunds Jdee. Ethiken gjør egentlig
kun Nar ad dem, som det jo vilde være en Spot over Sara,
hvis den vilde sige til hende, hvorfor udtrykker Du ikke det Almene
og gifter Dig. Saadanne Naturer ere fra Grunden af i Para-
doxet, og de ere ingenlunde ufuldkomnere end andre Mennesker,
kun at de enten fortabes i det dæmoniske Paradox eller frelses
i det guddommelige. Man har nu Tid ud og Tid ind glædet
sig ved, at Hexe, Nisser, Trolde o. s. v. vare Vanskabninger,
og det er unegteligt, at ethvert Menneske har en Tilbøielighed til,
naar han seer en Vanskabning, strax at knytte Forestillingen
dertil om en moralsk Depravation. Hvilken uhyre Uretfærdig-
hed, da Forholdet snarere maa vendes om, at Tilværelsen selv
har fordærvet dem, saaledes som en Stedmoder gjør Børnene
vanartede. Det oprindeligt ved Natur eller Historie-Forhold at
være sat uden for det Almene, det er Begyndelsen til det Dæmo-
niske, som Judividet dog selv ikke har Skyld i. Cumberlands
Jøden er saaledes ogsaa en Dæmon, om han end gjør det Gode.
Saaledes kan det Dæmoniske ogsaa yttre sig som Foragt for Men-
nesker, en Foragt, der dog vel at mærke ikke bringer den Dæmo-
niske selv til at handle foragteligt, tvertimod har han sin Styrke
i at vide, at han er bedre end Alle, som dømme ham. — Angaaende
alt Sligt burde Digterne nærmest først gjøre Allarm. Gud veed
hvilke Skrifter de nu levende yngre Versemagere læse! Deres
Studium bestaaer nok i at lære Riim udenad. Gud veed, hvad
deres Betydning er i Tilværelsen! J dette Øieblik veed jeg ikke,
de gjøre anden Nytte, end at de føre et opbyggeligt Bevis for
Sjælens Udødelighed, idet man trøstig kan sige om dem til sig
selv, hvad Baggesen siger om Byens Digter Kildevalle: blir
han udødelig, saa blive vi det Alle. — Hvad her er sagt i Anled-
ning af Sara nærmest i Retning af digterisk Frembringelse og
derfor med en phantastisk Forudsætning, har sin fulde Betyd-
ning, naar man med psychologisk Interesse vilde fordybe sig i
Betydningen af den gamle Sætning: nullum unquam exstitit
magnum ingenium sine aquua dementia. Thi denne Dementia

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:44:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/3/0178.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free