- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Fjerde Bind /
204

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

204

Beviis for Sjelens Udødelighed, vel at mærke retrogradt, eller et
Beviis for Sjelens Præexistents3).

J Betragtning heraf viser det sig, med hvilken vidunder-
lig Conseqvents Socrates blev sig selv tro og kunstnerisk ren-
liserede, hvad han havde forstaaet. Han var og blev Gjorde-
moder; ikke fordi han ,,ikke havde det Positive«8’k), men fordi
han indsaae, at hiint Forhold er det høieste, et Menneske kan
indtage mod det andet. Og deri beholder han jo i al Evighed
Ret; thi selv om der nogensinde er givet et guddommeligt Ud-
gangspunkt, mellem Menneske og Menneske bliver dette det
sande Forhold, naar man reflekterer paa det Absolute og ikke
gantes med det Tilfældige» men af Hjertens Grund renon-
cerer kaa» at forstaae den Halvhed, der synes Menneskenes Lyst
og lSystemetsl Hemmelighed .,Derimod var Socrates en af Gu-
den selv examineret Gjordemoderz den Gjerning han fuldkom-
mede var et guddommeligt Ærende (cfr. Platos Apologi); om
han end forekom Menneskene en Særling (r«o-Tmmwg. Thee-et
§149); og det var guddommeligt meent, hvad Socrates og-

sk) Tænkes Tanken absolut, saa at der altsaa ikke reflekteres paa Priw
existentsens forskjellige Tilstande, da gaaer denne græske Tanke igjen i den
ældre og moderne Speculatiom en evig Skaben; en evig Udgaan fra Fa-
deren; en evig Gudvorden; en evig Sig-Osfren; en forbigangen Opstan-
delse; en overstanden Dom. Alle disse Tanker ere hiin græske Tanke om Er-
indringen, kun mærker man det ikke altid, fordi man jo er kommen til dem
ved at gaae videre. Adsplittes Tanken i en Tællen af Prceexistentsens for-
skjellige Tilstande, da er denne approximerende Tænknings evige præ’er
ligesom den tilsvarende Approximations evige post’er. Man forklarer Til-
værelsens Modsigelse ved at statuere et Præ, som man behøver det (i Kraft
af en tidligere Tilstand er Individet kommet i sin nuvcerende ellers ufor-—
klarlige Tilstand), eller ved at statuere et Post, som man behøver det (paa
en anden Klode faaer man Individet bedre anbragt, og i Betragtning deraf
er hans nuvcerende Tilstand ikke uforklarlig).

») Saaledes hedder det i vor Tid, hvor man har det Positive, omtrent
ligesom naar en Polhtheist vilde lade haant om Monotheismens Negativitet;
thi Polytheisten har jo mange Guder, Monotheisten kun een; Philosopherne
have mange Tanker, som alle gjelde til en vis Grad,« Socrates kun een, som
er absolut.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:45:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/4/0216.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free