- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Fjerde Bind /
266

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

266

uden forsaavidt det slet ikke havde været, hvorved da Tilblivel-
sens Forandring atter af en anden Grund vilde blive absolut
forskjellig fra enhver anden Forandring, da det slet ingen For-
andring var; thi enhver Forandring har altid forudsat et Noget.
Men en saadan Væren, der dog er Ikke-Væren, det er jo Mulig-
heden; og en Væren, der er Væren, det er jo den virkelige
Væren, eller Virkeligheden; og Tilblivelsens Forandring er
Overgangen fra Mulighed til Virkelighed.

Kan det Nødvendige blive til? Tilblivelse er en Forandring,
men det Nødvendige kan slet ikke forandres, da det altid for-
holder sig til sig selv, og forholder sig til sig selv paa den samme
Maade. Al Tilblivelse er en Liden, og det Nødvendige kan
ikke lide, ikke lide Virkelighedens Lidelse, hvilken er denne, at
det Mulige (ikke blot det Mulige, der bliver udelukket, men
selv det Mulige, der bliver antaget) viser sig som Jntet i det
Øieblik det bliver virkeligt; thi ved Virkeligheden er Muligheden
tilintetgjort. Alt, hvad der bliver til, beviser netop ved Til-
blivelsen, at det ikke er nødvendigt; thi det Eneste, der ikke kan
blive til, er det Nødvendige, fordi det Nødvendige er.

Er da Nødvendighed ikke Eenhed af Mulighed og Virkelig-
hed? — Hvad skulde dette sige? Mulighed og Virkelighed ere
ikke forskjellige i Væsen, men i Væren; hvorledes skulde der
af denne Forskjellighed dannes en Eenhed, der var Nødvendig-
hed, hvilken ikke er Værens Bestemmelse, men Væsens Bestem-
melse, da det Nødvendiges Væsen er at være. J saa Fald vilde
jo Mulighed og Virkelighed, ved at blive til Nødvendighed, blive
til et absolut andet Væsen, hvilket ingen Forandring er, og
vilde, ved at blive til Nødvendighed eller det Nødvendige, blive
til det Eneste, der udelukker Tilblivelsen, hvilket er ligesaa umuligt
som selvmodsigende. (Den aristoteliske Sætning ,,det er muligt",
,,det er muligt ikke«, ,,det er ikke muligt". — Læren om falske
og sande Sætninger (Epicur) griber forstyrrende herind, da der
reflekteres paa Væsen, ikke paa Væren, og der følgelig ad den
Vei Jntet naaes med Hensyn til Bestemmelsen af det Tilkom-
mende).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:45:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/4/0278.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free