Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
238
da jeg kun er Læser; derimod glæder det mig, at Pseudony-
merne, formodentligen opmærksomme paa den indirecte Med-
delelses Forhold til Sandheden som Inderlighed, selv Jntet
have sagt, eller misbrugt et Forord til at indtage en officiel
Stilling til Frembringelsen, som var en Forfatter i reen juridisk
Forstand sine egne Ords bedste Fortolker, som kunde det hjælpe
en Læser, at en Forfatter ,,vilde det og det", naar det ikke var
realiseret; eller som var det vist, at det var realiseret, da For-
fatteren selv siger det i Forordetz eller som var Existents-Mis-
viisningen berigtiget ved at bringes til en endelig Afgjørelse,
som Galskab, Selvmord og andet Saadant, hvilket især Fruen-
timmere bruge som Forfattere, og saa hurtigt, at de næsten
begynde dermed; eller som var en Forfatter tjent med en Læser,
der netop paa Grund af Forsatterens Klodderagtighed med
Bestemthed vidste Besked om Bogen.
Enten — Eller, hvis Titel allerede er paapegende, lader
Existents-Forholdet mellem det LEsthetiske og det Ethiske blive
til i existerende Jndividualitet Dette er for mig Bogens indirecte
Polemik mod Speculationen, der lader ligegyldig mod Existents.
At der intet Resultat og ingen endelig Afgjørelse er, er et indi-
recte Udtryk for Sandheden som Inderlighed, saaledes maaskee
en Polemik mod Sandheden som Viden. Forordet siger selv
Noget derom, dog ikke docerende, thi saa kunde jeg vide Noget
med Bestemthed, men i Spøgens og Hypothesens lystige Form.
At der ingen Forfatter er, er et Fjernelses-Middel.
Den første Diapsalm (1ste D. p. 3) sætter en Splid i Til-
værelsen som en Digter-Existentses Smerte, saaledes som denne
kunde have fortsat sig i en Digter-Existents, hvilket B. bruger
mod A. (2den D. p. 217 nederst). Det sidste Ord i hele Værket
(2den D. p. 368) lyder saaledes-: kun den Sandhed, der op-
bygger, er Sandhed for Dig. Dette er et væsentlig Prædikat i
Forhold til Sandheden som Inderlighed, hvorved dens afgjørende
Bestemmelse som opbyggelig ,,for Dig«, o: for Subjektet, er
dens væsentlige Forskjellighed fra al objektiv Viden, idet Sub-
jektiviteten selv bliver Sandhedens Kjende.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>