- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
591

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

591

intet mindre end Phantasie-Anskuelse, og Phantasie-Anskuelse
er just heller ikke noget Høiere end Troen. Nu gaaer det da
løs: det milde Aasyn, den venlige Skikkelse, Sorgen i Øiet
o. s. v. Der er slet ikke noget comisk i, at en Mand lærer Heden-
skab istedenfor Christendom, men der er noget comisk i, at en
Orthodox, naar han ved de store Høitideligheder trækker alle
Registere ud, tager feil og trækker Hedenskabets Skusfe ud,
uden at mærke det. Dersom Organisten til daglig Brug vilde
spille en Valts, vilde han vel blive afsat; men dersom en Orga-
nist, der ellers ganske rigtigt foredrog Psalme-Melodier, paa
de store Høitider vilde i-Betragtning af, at han ledsages af
Basuner, spille en Valts — for ret at festligholde Dagen: saa
vilde dette jo være comisk. Og dog finder man hos Orthodoxe
lidt af dette sentimentale og kjæer Hedenskab, ikke til dagligt
Brug, men netop ved de store Festligheder, naar de ret aabne
deres Hjerter, og man finder det igjen gjerne i Talens sidste
Deel. Den ligefremme Kjendelighed er Hedenskabz alle høi-
tidelige Forsikkringer om, at det jo er Christus og at han er den
sande Gud, hjælpe ikke, saasnart det dog ender med den lige-
fremme Kjendelighed. En mythologisk Figur er ligefrem kjen-
delig. Gjør man den Orthodoxe denne Indvending, saa bliver
han rasende og farer op: ja, men Christus er jo den sande Gud,
og altsaa dog vel ingen mythologisk Figur ....... det kan
man see paa hans blide Aasyn. Men kan man see det paa ham,
saa er han jo eo ipso en mythologisk Figur. Man vil let fee,
at Pladsen bliver for Troen; thi tag den ligefremme Kjende-
lighed bort, saa er Troen paa rette Sted. Netop Forstandens
og Phantasie-Anskuelsens Korsfæstelse, der ikke kan faae den
ligefremme Kjendelighed, er netop Kjendet. Men det er lettere
at skulke sig fra Forfærdelsen og skulke sig til lidt Hedenskab,
der er gjort ukjendeligt ved det besynderlige Sammenhæng,
at det nemlig tjener som sidste og høieste Forklaring i et Fore-
drag, der maaskee begyndte i ganske rigtige orthodoxe Bestem-
melser. Dersom en Orthode i et fortroligt Øieblik vilde betroe
En, at han dog egentligen ikke havde Troen: nu ja, deri er Intet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0617.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free