- Project Runeberg -  Konst och konstnärer / Årg. 2 (1911) /
120

(1910-1914) With: Albin Roosval
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TECKNING AF ACKE ANDERSSON. UR »PAI.ETTSKRAP» 1883.

Svenskt konstnärslif i paris
på 1880-TALET.*

AF KARL WÅHLIN.

SEDAN två århundraden tillbaka har Paris öfvat
större dragningskraft pä den svenska
konststuderande ungdomen än någon annan af konstens
hufvudstäder, Rom icke undantagen. Omkring
1850 var Couture den store läraren, bland hvars
lärjungar funnos svenskarna G. U. Troili, August
Jernberg, J. Z. Blackstadius, Nils Andersson,
Per Södermark, Geskel Saloman, Ferdinand
Fagerlin, Johan Boklund, Bengt Nordenberg, J. W.
Wallander, August Malmström, M. E. Winge,
A. Koskull m. fl. Men aldrig hade
tillströmningen varit lifligare än en mansålder senare,
under åren närmast före och efter 1880. När
Ernst Josephson i juni 1879 anlände från Rom
till Paris, återfann han de flesta af de
konstnärer, som han hade träffat där 1873—74 och 1876:
Alfred Wahlberg, koloniens doyen och vid den
tiden vår utomlands mest berömde konstnär,
Nils Forsberg, som 1878 hade fullbordat sin
utmärkta målning »Akrobatfamilj inför
cirkusdirektören», Gustaf Cederström, som vid
världsutställningen samma år haft sin stora framgång

* Ur inledningskapitlet till andra delen af »Ernst
Josephson, en minnesteckning», som inom kort utgifves
dels såsom Sveriges allmänna konstförenings publikation
för 1911, dels tillsammans med första delen i en
numrerad praktupplaga på P. A. Norstedt & Söners förlag.

med »Karl XII:s liktåg», Hugo Salmson, som
några veckor förut erhållit tredje medalj å
Salonen för sin »Arrestering i Picardie», alla fyra
parisare sedan 60-talet, Wilhelm Gegerfelt samt
August Hagborg, som efter fyra års vistelse i
Paris samtidigt med Salmson erhållit sin tredje
medalj för »Lågvatten i La Manche». Ingel
Fallstedt hade anländt 1874, Georg Pauli, Karl
Skånberg och Per Ekström 1875, Edvard
Bram-beck, Hugo Birger och Allan Osterlind 1877
och Johan Ericson 1878. Osterlind var då ännu
skulptör och studerade under Cavelier vid Ecole
des beaux-arts. Ericson var elev af Wahlberg.
John Börjeson, Oscar Törnå, Gillis Hafström,
Axel Borg och Axel Lindman hade efter en
kortare eller längre arbetstid i Frankrike begifvit
sig hem. Borg återkom till Paris längre fram,
1882—83, likaså Georg Pauli, som 1879—82
studerade i Italien. Reinhold Norstedt uppehöll
sig i Paris 1867—70, 1875 och 1878—81.
Hasselberg befann sig där sedan 1876 såsom
orna-mentsbildhuggare med understöd af
Kommerskollegium, som tilldelat honom ett
yrkesidkare-stipendium, och blef känd af konstnärerna och
införd i deras krets först sedan han på Salonen
1880 utställt »Le charme». På So talet blef
tillströmningen ännu lifligare. 1880 anlände Carl
Larsson, Axel Kulle, Georg Arsenius, Robert
Thegerström och William Féron, 1881 Karl
Nordström, C. F. von Saltza, Gusten Lindberg,
Nils Kreuger, Richard Bergh och Ivar Nyberg,
1882 Teodor Lundberg, Edward Rosenberg och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:04:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kok/1911/0142.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free