- Project Runeberg -  Konst-studier i Paris /
40

(1863) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

40

och på sin höjd taga i anspråk hans reflexion för att
bedömma, huru de enskilda partierna äro utförda.

Samtidigt med David och i samma riktning som han,
uppträdde Regnault, hvars skola täflade med den store
reformatorns; men denne slutade dock med att blifva den
herrskande. Sjelf utöfvade han likväl mindre inflytande
än hans lärjunge Guérin. Hos honom har det Franska
sträfvandet efter stark dramatisk effekt förkroppsligat sig,
och derföre, ehuru icke egentligen maniererad, förefaller
han stundom nog mycket theatralisk. Men hans
kompositioner äro lifvade af en hög ande, deri fullt jemförliga
med Davids egna, samt ega derjemte poetisk lyftning,
hvadan man hos dem icke som hos Davids märker det
kalla, beräknande förståndet bakom de uppställda figurerna.
I teckning är han lika säker och sann som alla till denna
skola hörande målare. Deremot är färgen hans liksom
Davids svaga sida. Den är matt och liksom urblekt, med
en bestämd genomgående ton i hvaije tafla, en sak, som
visserligen ej är att klandra, men som dock gör sig för
starkt gällande, om icke lokalfärgen (hvarje föremåls
egendomliga färg utan afseende på ljusets olika verkan) är
med tillräcklig kraft angifven. Derjemte målar han, och
med honom många af dessa klassicitetens återupplifvare,
draperier, mantlar och tyger på ett egendomligt sätt, som
synes ha gått i arf till vissa af de nyare konstnärerna.
Man har svårt att säga, af hvad stoff de äro, dessa fina,
i obestämda färger doppade tyger, som hölja de Grekiska
och Romerska hjeltarnes axlar. Det ser ut, som om dessa
målare hade till sin disposition ett eget slags olympisk
flanell för sina modellers behof, ty de gå ej så långt i
idealisering att de måla ett tyg i allmänhet utan det är en
bestämd särskild sort, som är gemensam för dem alla.
Bland Gruerins bilder i Louvren är "Den proskriberade
Marci Sexti återkomst till sin familj" ett verkligt
mästerstycke i återgifvande af en tragiskt gripande scen, ehuru
den gråa färgtonen alltför starkt nedstämmer kraften och
lifvet i bilden, hvilken snarare liknar en framställning

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:12:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/konstparis/0050.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free