- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1907 /
136

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ii 6

kult och konst.

arm, lutande hufvudet emot honom, medan den lille leende fattar
modern om nacken. Det är en viss frisk naturlighet öfver denna
skrattande bambino, som redan blifvit för stor för sin första skjorta.
Han är mera barnslig än de flesta gossar i trecentokonsten, där
Kristusbarnet ofta får tycke af gubbaktiga små figurer. — Marias
korta och fylliga ansiktstyp med de breda ögonen och den lilla
munnen ha vi sett i många upplagor i freskerna i Cappella Strozzi.

Af målningar, som på stilkritiska grunder kunna hänföras till nu
ifrågavarande grupp, må ytterligare nämnas de starkt afnötta
freskerna i första klostergången vid S:ta Maria Novella (strax till v. om
trappan, som leder ned från kyrkan), hvilka framställa scener ur Marias
och Marias föräldrars historia: Ängelns budskap till Joakim, Annas och
Joakims möte, Marias födelse och tempelgäng samt ett par ståtliga
evangelister äro ännu tydligt synliga. Figurernas typer äro tillräckligt
karakteristiska för att motivera en fullt säker bestämning af freskerna till
samma mästare som alla de föregående arbetena i denna grupp. Det
är dä så mycket angenämare för oss, att redan en annan forskare uttalat
som sin mening, att dessa fresker utförts af Nardo, ehuru han ej
sammanställt dem med någon af de i det föregående nämnda bilderna.1

Då samma resultat näs på olika vägar, ökas utan tvifvel dess
sannolikhet i hög grad. Vi ha vandrat den stilkritiska vägen, utan
att därvid bygga på uttalanden af Ghiberti eller nägon annan förf.,
och vi ha därunder lyckats sammanföra åtskilliga målningar med
samma individuella stilegendomligheter. Deras nära anslutning till
Andrea Orcagnas verk förmedlades genom en del af freskerna i
Strozzi-kapellet och triptykonet i National Gallery. Det finnes öfver
hufvud icke nägon individuell grupp af arbeten — icke något konst
-närsæuvre —, soin står Orcagna närmare; redan häri ligger ett
logiskt skäl för att tillskrifva alla dessa målningar Andrea Orcagnas

ungefär jämnårige broder och medhjälpare: Nardo di Cione.

* *

#

IV.

Af Jacopo di Cione, den yngste brodern, känna vi som sagdt
ett säkert arbete, Matteusbilden från Or San Michele, numera i
Uffizi-erna, hvilken han fullbordade efter Andrea Orcagnas död är 1368.2
Sannolikt var bilden då, när Jacopo fick öfvertaga den, åtminstone

1 Jfr. Suida, op. cit. sid. 21—22.

2 Jfr Crowe & Cavalcaselle: A. Hislory of l’ainting io Ilaly. Vol. II. s. 213.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:40:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kult-konst/1907/0154.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free