- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1907 /
137

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

målningar af orcagna och hans bröder nardo och jacopo. i i 5

i hufvudsak komponerad. Den är uppbyggd enligt sådana storslagna
arkitektoniska principer, som vi tidigare iakttagit i Andreas målningar.

Kraftigt tillyxad i raka, enhetliga linjer, står den väldige aposteln
helt en face med sitt uppslagna evangelium i ena handen och en
fjäderpenna i den andra handen. Han fyller den höga och smala
midtbilden, han dominerar hela den väldiga triptyken genom sin
stränga linjeverkan. Manteln ligger i strama diagonalveck, som på
ömse sidor brytas i skarpa uddar, så att figurkonturen gör ett hvasst,
taggigt intryck. Orcagna har troligen tecknat figuren och anlagt de
stora enhetliga linjerna för manteldraperingen. Då Jacopo sedan skulle
kläda det hela i färg, har han icke förstått att i minsta mån afrunda
och utfylla teckningens hårda skelett. Gestalten har sålunda blifvit
det mest utpräglade exemplet på denna arkaiskt stränga, skulpturala
figurstil, som vi tidigare iakttagit i Andreas egna verk, omsmälta i
en mera målerisk form.

På sidobilderna framställas fyra scener ur Matteus’ legend, två
och två öfver hvarandra. Till höger: Aposteln tämjande trollkarlarnas
drakar och hans kallande af Kristus från växlaredisken. Till vänster:
Konungasonens uppväckande och apostelns martyrium framför altaret.
De små bilderna äro klart och öfverskådligt komponerade, men utan
någon sådan rumsverkan som i Nardos predellabilder. De ha
icke något högre dekorativt värde; figurerna äro något slappa
och klumpiga, utan energi och värdighet i sina rörelser. Troligen
har Jacopo pä egen hand fått utarbeta dessa små scener; för
den stilkritiska analysen bilda de en brygga öfver till konstnärens
egna arbeten, till dem, som han utförde utan någon af brödernas
bistånd.

Bland dessa bör enligt vår tanke i främsta rummet nämnas ett
stort altartriptykon, som hänger i sakristian i S:ta Croce och
framställer S. Giovanni Gualberto in trono och fyra scener ur hans lif.
Taflan har äfven af andra forskare ställts i samband med Orcagnas
skola, men tills dato icke hänförts till någon bestämd konstnär. En
jämförelse mellan de fyra små figurscenerna i Matteusbilden och
framställningarna ur Giovanni Gualbertos lif kan dock icke annat än
bekräfta vår bestämning. Man välje t. ex. den första bilden:
Giovanni Gualberto med sin broders mördare framför krucifixet i S.
Miniato, hvilket böjer sig fram emot honom. Figurernas egendomliga,
osäkra, framåtlutande ställningar finna sina motsvarigheter i S.
Matteus’ martyrscen; bödeln, som sticker ned Matteus, är såväl i afseende
å form som rörelse alldeles dylik som Giovanni Gualberto. Bilden

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:40:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kult-konst/1907/0155.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free