- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Andra årgången, 1901 /
293

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Granskningar och anmälningar - Domprosten C. Olbers föreläsningar. Anm. af C. G. Wahrenberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

GRANSKNINGAR OCH ANMÄLNINGAR 295
grepp. Olikheten mellan det reformerta och lutherska kyrko-
begreppet ställer sig enligt förf. sålunda. Den reformerta upp-
fattningen fäster sig i fråga om k5rrkans öfvergång från idé
till historisk verklighet så starkt vid Andens verk på den för-
sta pingstdagen, att Kristus själf och hans verksamhet vid
kyrkoskapelsen träda i bakgrunden. Hufvudvikten ligger för
de reformerta därpå, att den Guds tanke, uti hvilken kyrkan
praeexisterat, gick upp till medvetenhet inom apostlakretsen.
Detta är hufvudsaken i pingstdagens tilldragelse. Visserligen
förbises icke, hvad Kristus gjort för att förbereda detta med«
vetande, ej heller att nådemedlen äro af Kristus instiftade och
föreskrifna. Men de senare äro enligt reformert åskådning
icke i egentlig mening instrumenta, genom hvilka det genom
Kristus gifna lifsinnehållet meddelas, utan snarare blott for-
mer, hvari de troendes sinnesförfattning tager sig uttryck. För-
loppet vid kyrkoskapelsen är således, att den krets af troende,^
som under Andens inflytande var samlad på pingstdagen, själf
förenar sig till ett samfund. Annorlunda ser lutheranismen
saken. Den stannar icke vid Andens verk på pingstdagen.
Enligt Jesu ord om Anden: »af mitt skall han taga» (Joh.
16: 14) går den lutherska uppfattningen tillbaka till den
evangeliska historiens fakta, till hvad Kristus själf talade
och gjorde. Elementen till kyrkan funnos samtliga till före
första pingstdagen, såsom insatta af Kristus själf Objektivt
konstitueras kyrkan af dopet, ordet, nattvarden och — en-
ligt vår förf äfven af — ämbetet. De subjektiva betingel-
serna äro tron, bekännelsen och bönen. Allt detta är för han-
den redan före pingstdagen. Hvari bestod då Andens verk
på nyssnämnda dag? Efter en mycket intressant och vid-
lyftig undersökning svarar förf ’ så, att Andens verk afsåg
att bringa till stånd ett teleologiskt sammanhang mellan de
nyss nämnda elementen och sålunda sammanfoga dem till ett
organiskt helt. Tron t. ex. var förut en mera receptiv tro,
som var bunden vid Herrens sinnliga närvaro, men genom
Andens verk på pingstdagen öfvergår den sinnliga receptivi-
teten till en af den sinnliga närvaron oberoende tillegnelse.
— Följande afdelning har till öfverskrift: kyrkans osynlighet
och synlighet, det substantiella och det tillfälliga i kyrkan.






<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:00:30 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1901/0297.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free