- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Sjette årgången, 1905 /
14

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Uppsatser och Undersökningar - J. Helander. Hedendom och kristendom inom den äldsta svenska missionskyrkan. Fragment ur ett större efterlämnadt arbete

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

14 J. HKLANDKR

Kyrkan försmådde ingalunda de straffande bevismedlen.
Den allmänt religiösa öfvertygelsen, att Gud skaffar sig rätt
mot sina tiender äfven genom omedelbara domshemsökelser,
stegrades tidvis till en bornerad vedergällningsteologi. Den
fornkyrkliga skriften De moriibus persccutorutn, som blifvit
tillagd kyrkofadern Lactantius, sökte bevisa Guds världsherra-
välde och kristendomens sanning genom de straffancfe olyckor,
som drabbade de kristnes förföljare. I den merovitigiska hel-
gonlitteraturen, såsom hos Venantius Fortunatus^ och Gre-
gorius af Tours, hafva äfven mänsklighetens väimer framför
andra, helgonen, stundom denna uppgift att låta den onda
gärningen vederfcu-as sin lön. Då nordmännen med sina härj-
ningar blefvo ett gissel för frankerna, tog samma öfvertygelse
konkret gestalt i de frankiska annalernas hämndeberättelser.*
Normannerna och de kristna möttes i erfarenheten, att den
frankiske Guden kunde med stora skräckmedel utkräfva sin
rätt. Af skrämsel för den sjukdom, som 845 hemsökte de
danska vikingarna efter plundringen af Paris, underkastade
sig konung Horich den kristne Gudens fordringar, fastade
själf och återlämnade tagna fångar och skatter.^ Då de nor-
diska ättlingarna Askold och Dir 866 med sin ryska flotta
belägrade det rika och illa befästade Konstantinopel, förlama-
des grekernas hopp om väpnadt försvar. Men patriarken
Photios bar i högtidlig procession jungfru Marie klädnad ge-
nom staden och doppade den under psalmsång i Bosporens
vatten. Det var vindstilla och hafvet lugnt. Men plötsligt
uppstod en väldig storm, som vräkte ryssarnas skepp mot

’Jfr A. Ebert, Allgemeine Geschicbte der Litteratur des Mittelalters im
Abendlande I", sid. 541.
’ För den synnerligen rika samlingen af mer eller mindre legendariskt nt-
smyckade historier om huru hedningarna förlamades pA heliga platser, huru de
hemsöktes af härjande sjukdomar och huru fruktan för den kristne Guden blef ett
bestämmande motiv i deras handlingar, hänvisar jag till Steenstrups Normanneme;
ex. I, 99 ff; II, 177, 182, 251, 357 f., 362 f.
Jfr likaledes Adam I, 55; II, 27, 28, 32, 37; III, 15 (där Svenskarna
straffas).
" Om denna ur flere källor bestyrkta tilldragelse jfr DCmmler, Geschichte
des Ostfränkischen Reichs I, 271 — 272 samt Steenstrup, Normannerne II, 154 —
156.


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:02:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1905/0018.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free