- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Nionde årgången, 1908 /
155

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Undersökningar och smärre afhandlingar - J. Rosengren. Några kyrkliga och pedagogiska reformtankar från slutet af 1700-talet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

REFORMTANKAR FRÅN SLUTET AF 1700-TALET 155

påföljder, det fallna människosläktets uselhet, vidden af den i
Kristo gifna nåden, hans försonings vidsträckta nåds kraft, vidden
«f hans välgärningar, hans ämbete och herradöme m. m.? Falla
icke alla dessa den kristna religionens grundpelare öfver ända, i
och med detsamma som man inbillar sig, att den fallna män-
niskan, oaktadt sin igenom fallet iråkade förlust af all Guds nåd
och vänskap, likafallt förblef en själfständig herre och besittare
af jorden eller världen med alla de skapade ting, som till hennes
välfärd i timlig måtto skapade voro? Antingen är människan
fallen i synd eller icke. Är hon icke, så behöfver hon af Kristo
hvarken andligen eller lekamligen frälsas. Men är hon fallen, så
behöfver hon af honom hämta all sin frälsning, ty i fallet för-
lorade hon allt. Sant är, att icke hade Gud sändt sin son i
världen, om det icke hade gällt högre ändamål än att återställa
människor de förlorade timliga förmåner; ty så mycket voro icke
■dessa ting värda. Men hvad följer väl däraf? Är Kristus kom-
men till att frälsa oss till den högre och eviga välfärden men
<lenna åter icke kan erhållas utan åtföljd af den mindre och tim-
liga, så är ju ock klart, att, om Kristus har uträttat det stora,
^å har han ock uträttat det mindre verket. Eller hvarifrån är
detta kommet? Hvem har återställt människan de igenom fallet
fiirlorade timliga förmåner? Till hvad ända åtnjuter man dem?
För hvad orsak och till hvad ända uppehåller Gud en syndig
värld, om icke på det hon må kallas till Kristum och blifva
Kristi rike? Af hvem styres hon? Genom hvem regera konun-Prov. 8: 15,
^ame på jorden etc. etc. Måtte man då hafva besinnat, hvad ^^•
staten blifver för ett rike, så snart man söndrar honom ifrån
Kristi rike. Hvem blifver då hans öfverherre, om icke den
försten, som makt hafver i vädret, denna världens Gud? OchEph. 2: 2.
hvad är ogudaktigare än tänka, att Kristus själfviljande skall 2 Cor. 4: 4.
hafva lämnat de världsliga stater i världen under sin fiendes
välde och styrelse? Men om ock det vore möjligt, huru vill det
ändock rimma sig, att han tillika skulle gifvit de människor, som
därunder lyda, frihet och lof att tillägga sig allena jorden och
alla skapade lekamliga tings besittning samt lof att liksom utur
världen utdrifva eller uttränga Kristi folk? Huru vill det passa
sig, att han åt dessa världens riken, det är åt sin fiende, skulle
hafva gifvit makt att regera öfver sitt rike samt själfviljande till
den hafva afstätt all höghet och värdighet.


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:03:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1908/0183.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free