- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Nionde årgången, 1908 /
197

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Undersökningar och smärre afhandlingar - J. Rosengren. Några kyrkliga och pedagogiska reformtankar från slutet af 1700-talet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

REFORMTANKAR FRAN SLUTET AF 1700-TALET 197
Att så är, intyga både skrift och erfarenhet. Adam födde
en Äow, som hans heläte lik var, heter det i Gen. 5: 3, sedan
han blifvit ifrån fallet upprättad, och hurudant var vät detta be-
låtet? Månne icke af bägge delars följder, både fallets och upp-
rättelsens blandadt? Det är icke utan arfsynd och onda begär men
icke heller utan samvetspårainnelser, som städse mana uppå att
stå emot de onda begären. Och att alla människor födas sådana,
hafva äfven hedningarna blifvit varse.
Här menar jag fördenskull, att man skall igenfinna rätta
ursprunget till det så kallade naiurefis Ijits samt dess verkningar,
naturliga teologien, religionen, hedningarnas dygder och den sam-
vetsblödighet eller de dygdefrö, som märkas hos alla barn, jäm-
väl utom kristenheten, innan de fått tillfälle att mer och mer
vänja sig följa de onda begärens retelser. Likaledes upptäcker
sig uti näst föregående omständighet, hvad rätta upphofvet är till
Kjypehctllelsen samt den nådiga försynen och de timliga välgär-
ningar, som alla jämväl oomvända syndare åtnjuta; med ett ord
alla de omständigheter uti människors allmänna både in- och ut-
värtes tillstånd, som förmildra det medfödda eländet, hurusom de
utgöra icke något syndam-f eller arfsynd utan ett ifrån våra
första föräldrars upprättelse sig härledande nådearf eller ärfnåd.
I betraktande häraf önskar jag, att ibland våra locos teolo-
gicos måtte så många särskilda afhandlingar införas, som nödige
äro för att åtskilja de till sin natur så vidt ifrån hvarandra skilda
ämnen, och i synnerhet när människans flere tillstund skola be-
skrifvas, att man då icke förblandar, såsom härtills skett, det
medelstånd, i hvilket människor efter upprättelsen födas, med
det djupa eländet, som var och skulle ständigt blifvit, så framt
ej nådaförbundet mellankommit, utan låter hvartdera tillståndet
hellre få sin artikel, då äfven de förändringar, som tilldraga sig
hos människan i det tredje tillståndet, hvartill hon föres genom
(le högre och i det uppenbarade ordet meddelte nådemedlen, näm-
ligen omvändelsens och helgelsens stånd, blifva så mycket bättre
uppdagade.
Igenom denna åtgärd vinner man strax fullkomligaste an-
ledning och medel till rättelser uti alla de stycken, i hvilka man
här ofvanför visat fel. Ty så snart man då funnit, att af den
fördärfvade naturens egen kraft intet ljus kan komma och att


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:03:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1908/0225.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free