- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjuguandra årgången, 1922 /
209

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Yngve Brilioth, Nyanglikansk renässans. Studier till den engelska kyrkans utveckling under 1800-talet - II. Oxfordrörelsen - 4. Krisen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

krisen

2 1 i

anglikanismens läger. Andra frågade sig: om man måste hämta
andaktsböcker från Roms kyrka, är det ej tecknet på ett rikare
andligt liv hos henne?1

Medan Newman’s beslut långsamt mognade, och Pusey
under orubblig trofasthet mot sin kyrka tillförde henne element,
som måste bli nog så hårdsmälta, utskildes den extrema grupp,
som en gång skjutit Newman fore sig, med en dramatisk
katastrof. Vi ha förut mött W. G. Ward’s gestalt. Det omöjliga
i hans ställning inom den engelska kyrkan hade allt mer kommit
till synes. Det är ej tillfälle att här vidare utföra analysen av
de psykologiska faktorer, som gjorde det möjligt för Ward att
under åren 1841—1843 i en serie artiklar i The British Critic
angripa sin egen kyrka stundom i det våldsammaste språk,
tilllika upphöjande Rom, men likväl stå kvar som den engelska
kyrkans tjänare. Hans språkbruk måste komma ej blott
samtida protestanter att häpna: »Skulle evangelii rena ljus någonsin
bli återställt åt detta i natt försänkta land»,2 heter det 1841.
Han kan tala om påven som »den jordiske representanten för
kyrkans gudomliga huvud;» om Rom som »vår moder i tron».
Ward’s artiklar ledde år 1843 till British Critic s upphörande,
varvid ett organ för den konservativare riktningen intog dess
plats (Christian Remembrancer), och de blevo den yttre
anledningen för W. Palmer att utge sin Narrative.3

Berövad sin hittillsvarande plattform satte sig Ward till
att utforma sin ståndpunkt i en bok, som tillika skulle vara ett
svar på Palmer’s inlägg. I juni 1844 utkom The Ideal of a
Christian Church considered in Comparison with existing Practice;
Containing a Defence of certain Articles in the British Critic
in Reply to Remarks ön them i?i Mr. Palmefs Narrative. Denna
omfångsrika och delvis rätt illa hopkomna volym har ett större
intresse än vad dess plats i den anglo-romerska polemiken ger
den. Den utgör det grundligaste försök, som gjorts under
Oxfordrörelsens historia, att utforma en egen religionsfilosofi —
att jämföra finnes här egentligen Newman’s University Sermons,
men dessa skulle först i Grammar of Assent fà sin avslutning —
och från denna religionsfilosofiska utgångspunkt konstruera

1 Så Copeland. Pusey’s svar på dessa betänkligheter: Liddon, a. a.,
II, s. 395.

- Citerat efter Church, s. 311.

3 W. Ward, W. G. Ward, s. 237 £, 244 f.

14 — 22206. Kyrkohist. Årsskrift. 1922.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:07:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1922/0223.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free