- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugufjärde årgången, 1924 /
91

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Joh:s Gabrielsson, Ärkebiskop Paulinus och prästdottern Margareta i Kumla

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ärkebiskop paulinus om prästdottern margareta I kumla t I i

mat gossens predikan, denna predikans innehåll dock var fullt
befogat, vadan saken icke fick någon rättslig påföljd. Såsom
en tredje märklig händelse från samma tid har man att
anteckna de syner m. m. som upplevdes av prästdottern
Margareta i Kumla i Närke och som hava börjat under året 1627
samt fortgått åtminstone till slutet av februari 1628, sannolikt
än längre.

Huvudkällan för vår kunskap om Margareta är ett
föredrag, som hölls av dåvarande biskopen i Strängnäs, sedermera
ärkebiskopen Laurentius Paulinus Gothus på ett stiftsmöte
därstädes den 3 september 1629, vilket föredrag den 31 maj
följande år utgavs av trycket, tillökat med ett till prästerskapet
riktat företal (Epistola dedicatoria) på 6 sidor. Det hela utgör
57 sidor.1 Titeln är »Commonefactio de angelicis et pythonicis
adparitionibus, singillatim vero de praestigiis Kumblaeis in
Ne-rikia», på svenska ungefär: Undervisning om uppenbarelser av
änglar och spådomsandar, isynnerhet om spökerierna i Kumla
i Näilce. I detta föredrag framställer biskopen till en början
(s. 7—20) sin åsikt om dylika företeelser i allmänhet, varvid
han gör gällande, att änglauppenbarelser numera knappast
förekomma samt att förmenta sådana böra upptagas med största
reservation, enär man aldrig kan vara säker på att det icke är
Satan som driver sitt spel. Därefter övergår han till att i 2:dra
delen (s. 21—57) mera direkt skärskåda tilldragelserna i Kumla.
I framställningen ingår icke någon sammanhängande,
kronologiskt ordnad redogörelse för tilldragelsen i sin helhet, utan
avhandlingen har även i sin senare del karaktären av en
systematisk bevisföring gående ut på att ådagalägga, att det är
djävulen som här varit verksam. Det är därför icke möjligt att
på alla punkter komma till full klarhet om vad som verkligen
tilldragit sig och om den ordning, i vilken de olika fenomenen
följt på varandra. Då föredraget är präglat av tendensen att
bevisa uppenbarelsernas ursprung från djävulen och att så
mycket som möjligt förringa deras auktoritet, så torde man
här och där få räkna med en viss inkorrekthet och framför allt
med ofullständighet i uppgifterna om själva fakta, som biskopen
för övrigt ibland synes behandla med en viss oratorisk
nonchalans. Paulinus har tydligen icke själv bevittnat tilldragel-

1 Arbetet är ej paginerat, men jag citerar i det följande efter
blverts-paginering i Uppsala universitetsbiblioteks exemplar.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:07:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1924/0101.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free