- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugusjätte årgången, 1926 /
64

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Hj. Psilander, Den Lindblomska revisionen av Luthers lilla katekes - I. Uppgiftens svårigheter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I I 2 HJ. PSILANDER

kroppsliga förfall bevittnandes naturliga längtan efter en även
lekamlig förnyelse, alldeles oavsett dess orimlighet eller rimlighet i
och för sig, icke nödvändigt innebära något stötande: den har också,
med sina poetiska biföreställningar, att de domnade benen skola
livas, att de med blixtens hastighet, i ett enda ögonblick (in ictu
oculi) skola samlas och sammanfogas, vore de förbrända till aska
eller sänkta i havets djup, att det stelnade hjärtat skall klappa på
nytt o. s. v., kunnat bilda ett levande stoff för kyrkans
hymndiktning i alla tider och hos skilda kyrkosamfund. Den är, såvida man
ej däremot vill åberopa den fysiska erfarenheten, knappast
förmätnare än den mindre realistiskt färgade föreställningen om en
blott andlig uppståndelse eller att den obetydliga människosjälen
överhuvud, även den lägst stående, skulle kunna göra anspråk på
en individuell fortvaro i något okänt kommande. Den som nu
inför valet mellan två uttryck av olika betydelsevärde går till det
utförligare skriftställe, som avhandlar uppståndelsen med
användande av den vidare termen de dödas uppståndelse, finner å andra
sidan här en serie uttalanden, vilka närmast synas avse en såsom icke
kroppslig fattad uppståndelse (»kött och blod kunna icke ärva etc.»
m. m.) och slutar med att i fråga om den framställda anmärkningen
mot Lindbloms katekes konstatera, att den i denna punkt liksom
i andra, t. ex. det av samme författare påtalade »Guds straff» i
stället för »Guds vrede», eftersträvat en humanisering av innehållet
i syfte att göra det lättare antagligt för en upplystare tids människor.

Detta måhända för vidlyftigt diskuterade exempel har med
avsikt valts för att visa, inför vilka oövervinneliga svårigheter en
enda detalj i katekesnämndens meddelanden kan försätta den
utanför de teologiska spörsmålen stående, som skall granska dess
textförslag, utan att han i dess meddelanden eller i för lekmannen
avsedda handledningar kan finna någon vägvisning om vad som är,
har varit eller redan är utlevat och ohållbart såsom kyrkans lära.
Det ser ofta ut som om dylika handledningar föredroge att hålla
sig till blotta allmänneligheter eller svävande uppbygglighet. Söker
han i nyss avhandlade detalj ledning i det omfångsrika betänkandet
över olika läroboksförslag: »I katekesundervisningens tjänst»
(Katekesnämndens meddelanden I, II; mig tillgängligt blott i utdraget
nr I), finner han frågan om de dödas uppståndelse där knappast
berörd, möjligen emedan kritiken av läroböckerna ej därtill givit
anledning, och vänder han sig till nämndens eget förslag till en
kortare och utförligare lärobok: »Vår kristna tro, framställd i anslut-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 17:44:19 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrkohist/1926/0074.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free