- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
7

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - Inledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MYSTIKENS VÄG OCH MÅL

I I

a. Den indiske yogin har liksom buddhistmunken den
enastående fördelen att systematiskt kunna få fullfölja sin metod
till dess yttersta konsekvenser. Hans utomordentliga vetande
om och förståelse för vad som rör sig på det själsliga området
sätter honom vidare i stånd att bringa sina kunskaper om väg
och metod till andras kännedom: den indiska mystikens metoder
äro i sin utvecklade form klart och skarpt tecknade bl. a. i
Pataiijalis och Buddhaghosas bekanta handböcker med tillhörande
kommentarverk. Emellertid ämnar jag att i det följande
undersöka angivna sidor av mystikens psykologi huvudsakligen
utanför de indiska religionssystemen. Då de indiska metoderna
därvid också ibland framdragas för belysning av förhållanden på
andra håll, innebär detta intet sökande efter lättköpta paralleller
och överensstämmelser. Tvärtom är det angeläget att låta det
skarpa ljuset från den indiska sakkunskapen obarmhärtigt
uppenbara skiljaktigheter och särdrag lika väl som identiska
förhållanden. Här är det skäl att mer än eljest akta sig för att göra
för mycket av jämförelser mellan österländsk, och då speciellt
indisk, och annan mystik. Modern religionshistoria och
religionspsykologi är skyldig att på det allvarligaste beakta den
fenomenologiska synpunkten vid alla undersökningar: sakförhållandena
måste i och för sig och i sin egenart få framträda; allting skall
först och främst ses i sin egen miljö, med sina egna ögon. Det
är också farligt att låta moderna begrepp »belysa» fakta för
mycket. Uppgiften är i stället att söka nå en inlevelse i vad
en viss person eller riktning menar med en kanske vanlig term.
Innan jämförelser dragas, bör sålunda terminologien så att säga
få precisera sig själv.

Med dessa förbehåll ständigt för ögonen är det dock å andra
sidan till stor fördel att få hämta en viss vägledning från håll,
där mystiken ur metodisk synpunkt gått klara och bestämda
vägar. Ty det är visst och sant, att ehuruväl enligt min mening
sådana omständigheter äro av synnerligen stor betydelse för att
kunna rätt förstå mystikens egenart, så äro emellertid de
tekniska hjälpmedel, som komma till användning i västerländsk
mystik, oftast ej medvetna och i varje fall på grund av olika
omständigheter så dolda av mycket annat, att det ofta ej är klart,
om en verklig metod över huvud taget kommer till användning.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0017.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free