- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
132

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - I. Den inledande processen och dess fenomen - B. Inledningsprocessens fenomen - 3. Via negationis

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

15°

SlGURD LINDQUIST

längre förnimmas, den tredje av att sinnena helt avkopplats.
Skarpsinnigt nog stannar emellertid ej Teresa här; det inre jaget
måste också upphävas innan vägen är vandrad till slut.

»4) L’union transformante ou déifiante, ou mariage spirituel de
l’åme avec Dieu.»1

Samma anmärkningar äro att göra som överallt eljest: sista
graden är = målet; det mystiska tillståndet särskiljes från
processen, det är av helt annan art än denna: ej längre något
negativt, allt är positivt.

Juan de la Cruz har stadierna sinnenas natt, själslivets natt
samt den fullständiga ekstasen, motsvarande Teresas fjärde grad.
Avkopplingens gång synes där direkt.

Frans av Sales talar om quiétude, union, soumission,
confor-mitéMadame Guyons grader äro oraison de simplicité, oraison
de simple présence de Dieu, oraison infuse. Terminologien
lämnar här åter tillfälle till missuppfattning; därom gäller vad nyss
sagts om Teresa, vars indelning är ganska typisk.

Vi finna överallt samma sak. Själen har flera och större
krafter än som vanligen göra sig gällande. Genom att söva och
nedtysta medvetandets vanliga funktioner (»sommeil des
puissan-ces» är en speciellt mystisk term) blir det — ibland så småningom,
ibland på en gång — möjligt att utnyttja de förstnämnda. Dessa
förefalla att vara särskilt fina och mottagliga för intryck; därav, skulle
väl mystikern säga, deras utomordentliga påverkbarhet både för
den andra världens ting och för — suggestion från vår värld.
Mystikern är i förhållande till andra fromhetstyper allenast mer
utpräglad, vad han äger finnes även hos andra, men där — latent.

Betydelsen av graderingarna är, att process och mål få en
bättre belysning än eljest vore fallet. F. ö. är det i regel alltid
ett artificiellt drag i indelningarna. Klarast har måhända Juan
de la Cruz insett detta: det råder mörk natt ända tills själen
möter förvandlingens under. Men å andra sidan ge
graderings-försöken klara och otvetydiga belägg för riktigheten i vår tes:
mystikens väg eller förutsättning är överallt rent negativ, dess
mål alltid rent positivt. Sistnämnda del av tesen tarvar emellertid
sin särskilda undersökning, och vi gå nu över därtill.

’ PouLAiN a. a. s. 55.

2 Heiler, Fr., Die buddhistische Versenkung. München 1922. S. 53.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0142.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free