- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtionde årgången, 1940 /
313

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Granskningar och anmälningar - Nels F. S. Ferré, Swedish Contributions to Modern Theology (Professor Harald Eklund) - George Hammar, Christian Realism in Contemporary American Theology (Utgivaren)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

313 granskningar och anmälningar



åtskilliga allmänt kritiska och filosofiska synpunkter av värde.
Författaren är som filosofisk kritiker avgjort lyckligare än som teologihistoriker.

Harald, Eklund,
Åbo.

George Hammar, Christian Realism in Contemporary American
Theology. A study of Reinhold Niebuhr, W. M. Horton, and
H. P. van Dusen, preceded by a general and historical survey.
Akademisk avhandling, Uppsala 1940. A.-B. Lundequistska
Bokhandeln. 365 s. Kr. 10: -—.

Det har inträffat, att ungefär samtidigt en amerikansk teolog
publicerat ett arbete om svensk, närmare bestämt lundensisk teologi och
att en svensk teolog skapat en gradualavhandling om amerikansk
teologi. Båda företagen kunna betecknas såsom lika ovanliga. I det
amerikanska arbetet möter man svensk (lundensisk) teologi såsom ett
konservativt försvar av traditionella positioner, vars särmärken ligga i
det exklusiva, i oemottaglighet för sakskäl utifrån och i skolmässig
polemik (se prof. Eklunds anmälan av d:r Ferrés bok i denna årgång
av KÅ).

Detta intryck av svensk teologi fortplantar sig alltså i amerikanska
teologkretsar, och när dessa kretsar ta del av George Hammars
gradualavhandling i Uppsala, förstärkes antagligen detta intryck: svensk
teologi är traditionalistisk och konservativ. Hammar har icke lyckats
skapa en fri och vetenskapligt klar bild av det amerikanska teologiska
läge, som bildar bakgrunden till hans huvuduppgift. I sin beskrivning
och bedömning av den betydelsefulla och skiftande liberala teologien
i U. S. A. står han under inflytande av barthianen Visser’t Hoofts och
den calvinske reaktionären Burggraaffs arbeten, även om han här och
var gör reservationer. Med kännedom om läget i U. S. A. vågar
anmälaren gissa, att det nog närmast blir fundamentalisterna, som bli belåtna
över att den liberala teologien, »the whipping-boy of every controversy»,
också tuktas av svenskar. Men detta är numera en ganska enformig
sysselsättning bland teologer, som följa tidens antiliberala strömdrag.

Hammars stora avhandling är förtjänstfull i åtskilliga avseenden.
Först av allt behandlar den ett ämne, som kan sägas vara ovanligt i
vårt nordiska klimat men också är betydelsefullt internationellt sett.
Förf. har rätt i denna tes i förordet: »Usually an inexcusable ignorance
of American theology is found in Europé.» Riktigt är också, att U. S. A.
kvantitativt är »the centre of gravity within Protestantism», och därför
nu mer än någonsin påkallar uppmärksamhet. Den speciella uppgift,
förf. satt sig före, är att klargöra tre mer eller mindre antiliberala
teologers åskådning, nämligen Reinhold Niebuhr och H. P. van Dusen,
båda vid det liberala fästet Union Theological Seminary i New York
City, samt W. M. Horton vid Oberlin Theological School. Det är så-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:11:28 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1940/0325.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free