- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtiotredje årgången, 1943 /
118

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - David Lindquist, Studier till den svenska evangelieboken

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i 20

david limdquist

håller också en samling böner, vilkas tillkomsthistoria här skall
beröras.

Till grund för de kommitterades arbete med 1817 års förslag
har tydligen legat en upplaga: De Årlige Evangelier och Epistler,
Med der til hörande Böner Jemte de wanlige Kyrko- och
Commu-nion-Böner, tryckt i Stockholm hos P. Lind 1812. Kommittéarbetet
var fördelat på flera händer. Huvuddelen av den nya bönboken
synes ha sammanställts av J. Åström. En verksam insats gjordes
av J. J. Hedrén. Uppgifter om fördelningen av arbetet återfinnas i
evangeliekommissionens protokoll.1

Vid ett sammanträde 11 maj 1815 uppdrogs åt kyrkoherde J. O.
Wallin att taga hand om skrift- och avlösningsbönerna »antingen att
förbättra de förewarande eller författa någre lämpligare». Wallin
lovade att medverka »i den mån hans tid och mångfalldige göromål
medgifwa». I stället för den i psalm- och evangelieböcker vanliga
»Manasse bön» ville de kommitterade, att Wallin skulle utarbeta »en
Fånges Bön». Wallins insats torde emellertid ha varit ganska ringa.

Den 29 och 30 juni föredrog Åström för pastoralutskottet vid
riksdagen den av honom »utarbetade och föreslagne samling af de
Böneformulair, som i Evangelie Boken böra införas». Förslaget blev
icke utan kritik. Onsdagens morgonbön borde t. ex. omarbetas. I
ett memorial, som upplästes den 24 juli, heter det om bönerna i
förslaget, att deras omarbetning ännu är ofullbordad. »Men hwad
redan derwid gjordt är, har man det bästa hopp eller rättare sagt
full säkerhet, att detta arbete skall förtjena och winna ett allmänt
bifall.»

Den starka omarbetning, som Åström verkställt med Avenarius’
morgon- och aftonböner framträder tydligt vid en jämförelse mellan
den nyssnämnda onsdagsbönen och Avenarius’ bön i 1695 års
psalmbok. Åströms bearbetning röjer tydligt upplysningstidens
bönevändningar och uttryckssätt:

7695 års psalmbok.

Alzmächtige och barmhertighe
Gudh, medan all tin creatur skole
utan återwändo tacka, lofwa, prisa
och ähra tigh: såsom och foglarne

1815 års förslag.

Ewige, oändlige Gud! Du, som
emottager pris och dyrkan af
alla warelser ifrån jordens dalar,
der den glada fogeln sjunger din

1 A 532: Evangeliekommitténs handlingar 1 KB.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:12:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1943/0128.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free