- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
87

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 1. Arvet - II. Innehåll - 4. Förhör - 4) Ungdomens beredelse till den första nattvardsgången

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

söndagen, medan den första nattvardsgången ägde rum på
långfredagen. Palmsöndagen 1830 pålystes nattvardsgången med orden:
"Nästa fredag, som är långfredagen, skola barnen första gången
begå Herrans heliga nattvard. Under högmässan samma dag
insamlas en kollekt till inköp av gudeliga böcker för nästkommande
års nattvardsbarn. Nästa söndag börjar vår fröjdefulla påskhelg.
Den Gud give oss nåd att värdigt fira."

I allmänhet kommunicerade barnen, som redan framhållits,
ensamma. Vid biskopsvisitationen i Stora Tuna 1778 säges om
nattvardsungdomen : "De varda för sig själva kommunicerade, utan att
någon av de äldre den dagen vid Guds bord infinner sig." I vissa
församlingars förhörsböcker betecknades datum för den första
nattvardsgången med romerska siffror. Denna dag föll utanför den
vanliga serien. Inga anteckningar av äldre förekomma. Så småningom
har isoleringen kring "den ensamma duken" börjat hävas. Men den
gamla ordningen har efterverkat in i våra dagar.

På 1820-talet började i samband med första nattvardsgången
upptagas en kollekt till biblar eller nya testamenten eller en
"gud-lig bok" åt de barn, som under beredeisen varit "de flitigaste och
sedigaste".

Konfirmationen var en avslutning på beredelsetiden, men icke på
kontakten med kyrkan. Den fick en trefaldig fortsättning: i
gudstjänstbesök, undervisning och nattvardsgång. Söndagen efter den
första nattvardsgången satt den nykonfirmerade åter i kyrkan, nu
i föräldrarnas bänk. I vissa församlingar förekom även en fortsatt
undervisning av de nykonfirmerade. I Falun skulle barnen 1770
inställa sig till nya förhör och skaffa sig skriftligt tillstånd, innan
de andra gången fingo kommunicera. Vid prästmötet 1787 beslöts,
att den ungdom, som sist blivit admitterad, skulle "åtminstone
nästföljande år" några gånger jämte dem som därtill beredas
sammankallas, "på det att kristendomens angelägnaste lärostycken
med dem må kunna rekapituleras".1221 Malung och Orsa lästes några
dagar med de konfirmerade året efter konfirmationen. Även från
Ä1 och Lundby omtalas deltagande av de nykonfirmerade i
följande års konfirmationsundervisning.

Och den första nattvarden blev icke den sista. Ända in på
1830-talet och ännu längre kunde det bli både en andra och en tredje
nattvardsgång under konfirmationsåret. Det kändes som en naturlig sak

’87

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0093.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free