- Project Runeberg -  Skrifter samlade och utgivna med en inledning av Elof Åkesson /
129

(1921) [MARC] Author: Axel Lagerwall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

129

Ett naturvetenskapligt kausalbegrepp innehåller det lika och
gemensamma i ett flertal kausalrelationer och är i sin
fulländning en kausallag. Detta begrepp hvilar således på
jämförbarheten och konstansen i innehållet. Därför att detta
innehåll är såsom verkligt skeende öfverallt kausalbestämdt
eller konstitueras såsom verkligt skeende just genom
kausaliteten, får äfven begreppet om konstansen namn af kausallag.
Men lagen är ingen orsak utan ett begrepp, men den är ej
heller ett begrepp om en verklig orsak utan är begrepp om
ekvivalenser. Kausaliteten kan sålunda alls icke vara princip
för materialets bearbetning. Begreppet kausallag har, kan
man säga, logiskt hos sig sammanslutit tvenne postulat: det
måste gifvas en objektiv verklighet såsom material för den
naturvetenskapliga bearbetningen och det måste gifvas en
objektiv konstans och likhet hos innehållet. Det förra har
till betingelse kausaliteten, det senare har sitt uttryck i lagen.
Kausaliteten är konstitutiv kategori, lagen är metodologisk.

Hvad betyder nu historisk orsaksforskning? Hvad vill
historikern veta, när han frågar efter orsakerna till en
historisk tilldragelse? Det är absurdt att lägga den meningen i
historikerns uppgift, att han skulle söka och finna hela den
verklighet, som är orsak till tilldragelsen i fråga. Denna
själf är ju icke längre en verklighet och tillhör sålunda alls
icke det verkliga orsakssammanhanget. Sergius Hessen säger
mycket träffande: “Som specialforskare kan historikern lik-

som också naturvetenskapsmannen i sina begrepp se
företeelsernas sanna orsaker. Men kunskapsteoretikern måste
veta, att de verkliga orsakerna, just emedan de äro verkliga,
äro evigt förborgade. Sanna orsaker till företeelserna finnes
det väl många. Men de äro sanna, icke emedan de äro
verkliga, utan emedan de befunnits vara i öfverensstämmelse
med de beträffande vetenskapernas mål och former14.1)
Historikern vill lära känna de sanna orsakerna. Men hvilka
äro de i historisk mening sanna orsakerna? Kan det
naturvetenskapliga orsaksbegreppet här vara urvalsprincip? Det
torde vara utom allt tvifvel, att så icke kan vara fallet. Ty

x) Sergius Hessen: Individuelle Kausalität s. 46.

9—211185. Skrifter.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:00:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/laskrifter/0177.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free