- Project Runeberg -  Linnéporträtt vid Uppsala universitets minnesfest på tvåhundraårsdagen af Carl von Linnés födelse /
67

(1907) [MARC] Author: Tycho Tullberg - Tema: Universities
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Historisk redogörelse för viktigare Linnéporträtt och deras förhållande till hvarandra

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Detta kopparstick har sedan legat till grund för omkring en fjärdedel
af alla mig bekanta gravyrer öfver Linné. En del af dessa äro ganska vackra
och mycket lika originalet, några äro ytterst dåliga.

Bervics kopparstick är omvändt efter Roslin, men därvid så ändradt,
att knappar och knapphål kommit på rätt sida och likaså orden och
linnéa-rankan. En hel del efterbildningar äro sedan i sin ordning omvända,
hvar-vid bildens ställning naturligtvis blir densamma som på Roslins porträtt.
Några gravörer ha vid ömvändningen åter omflyttat knappar etc, då
porträttet i sin helhet ju blir ganska likt Roslins tafla; lirméan och orden komma
dock i allmänhet ej på samma plats som på detta.

Andra gravörer ha helt enkelt omvändt porträttet, utan att taga
hänsyn till knappar, orden etc, som då naturligtvis komma på orätt sida.
Sedan ha åter i flere fall de sålunda omvända porträtten afbildats och åter
omvändts.

En särskild serie af kopior efter Bervic utmärker sig därigenom, att
linnean, som på Roslins och Bervics porträtt sitter ofvanför ordensbandet, blifvit
nedflyttad på detta, äfven anmärkt af Carruthers (1889, s. 24) beträffande
Jaquemot. Denna förändring gjordes först af Bertonnier på hans vackra
stålstick af 1833, säkert af utrymmesskäl, då han betydligt förkortade bilden.
Honom kopierade Jaquemot sannolikt 1834, och förmodligen är det efter
hans mycket spridda stålstick, som de flesta öfriga gravyrer af denna typ
äro gjorda.

Efter Bervics kopparstick synas äfven några målningar ha blifvit
utförda. En af dem finnes i Einn. Society (Nr 173).

Först 1835 synes åter Vet. Akademiens porträtt blifvit afbildadt och
denna gång i litografi af J. Cardon (Nr 227). Han gjorde till en början en
af bildning vänd åt höger som originalet. Ett af tryck af denna litografi
finnes i Finska konstföreningens samling, och pastor Wadström har
beträffande detta meddelat mig, att H. Bukowski, af hvilken han erhållit det,
upp-gifvit det vara ett kasseradt försök af Cardon. Orsaken, till att det
kasserades, skulle ha varit att kronprins Oscar, som då var kansler för Uppsala
Universitet, hade förklarat detta porträtt vara »fult likt», hvarför Cardon gjorde ett
nytt (Nr 228). Detta blef omvändt likasom Bervics kopparstick. Det
skiljer sig från detta särskildt genom ett mera leende drag kring munnen,
perukens yfvighet, linnéarankans utseende samt därigenom att det femte
knapphålet i västen här är knäppt. Efter detta porträtt, som äfven ritades
1835, ha en hel del svenska reproduktioner af Roslin utförts, i allmänhet
lätt igenkännliga på den yfviga peruken och linnéarankans form.

Nästa gång kopierades Stockholmsporträttet i olja 1841 af artisten P.
Berggren, men kopian förändrades af honom till knästycke (Nr 247). Denne
artist är ju icke känd såsom särdeles utmärkt, men att döma af en fotografi

— 67

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 09:02:25 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/linneportr/0107.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free