- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1867 /
454

(1867) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Om betydelsen af uttrycken idealism och realism inom poesi och konst. Af C. R. Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

454

tände vänder sig till sådana medarbcrare, som i
en eller annan del öfverensstämma med honom sjelf
och lians åsigter, är en så naturlig sak, att den
icke gerna borde bli föremål för opposition, hvilken
deremot med allt skäl kan vända sig mot grund-åsigten
och fordra en förklaring, - och det är just denna
han nu sjelftmant går att, gifva.

Hufvudanmärkningen har gällt, dels huruvida den
estheti-ska kritiken hade rätt att använda vissa
filosofiska termer, luif-sakligen benämningarna
idealism och realism, och jemte dera äfven
naturalism och formalism, samt gifva dessa en annan
be tydelse, än de ega inom filosofien, dels också,
om detta är rätt och tillåtligt, huruvida dock den
esthetiska realismen vore att anbefalla såsom ett
eftersträfvansvärdt mål. Jag vill söka i det följande
ådagalägga, så väl att den esthetiska kritiken har
rätt att använda dessa termer, som ock att realismen,
rätt fattad, kan vara konstnärligt berättigad i och
för sig, isynnerhet under ett vittert tidskifte sådant
som vårt.

Den allmänna föreställning, som man fäster vid
uttrycken idealism och realism, när de användas i
afseende på poesi och konst, är, att de utgöra olika
arter af framställning, så att i den förra det inre
och andliga i konstverket, dess idé eller innehåll,
är det öfvervägande och bestämmande, i det senare
åter konstverkets yttre sida, dess sinliga del,
eller hvad man gemenligen brukat kalla formen, har
öfvervigt. Men då nu hvarje konstverk består af ett
inre och ett yttre, eller, såsom man vanligen kallat
dem, idé och form, idé och bild, innehåll och form,
samt betydelsen af de använda uttrycken synes bero på
förhållandet mellan dessa faktorer i konstverket, så
måste man, för att komma till rätta med benämningarna,
skaffa sig en så klar insigt som möjligt i afsenndc på
dessa konstverkets olika sidor, dess själ och kropp,
dess innehåll och form. Den negativa, kritiska delen
af ett sådant sträfvande har författaren till till
dessa rader försökt framställa i en afhandling w Om
Innehåll och form i konsten», och han tillåter sig
i och för besvarandet af den framlagda frågan att i
korthet redogöra för resul-taterna af denna kritiska
undersökning.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:34:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/littid67/0462.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free