Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Olika sätt att läsa Bibeln. Gamla Testamentets Literatur-Historia, i Uppsatser af A. Hausrath. Öfversättning. Om Bibelns Inspiration, af Richard Rothe. Öfversättning. Af C. F. B.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
än såsom en yttring af den brinnande åtrån att i
bibeln finna det gudomliga, som vi blifvit hänvisade
att deri söka, och såsom en uttrycklig protest mot
föreställningen, att i dess bokstafliga sammanhang
något sådant gudomligt är till finnande. Så länge
bibeln gäller för ett verk af omedelbar gudomlig
ingifvelse, måste, så resonnerade man, deri finnas
någonting annat och högre, än hvad den naturliga
menniskan förmår att upptäcka, en dold mening, hvars
tydning, återigen en omedelbar gudomlig uppenbarelse,
endast är förbehållen åt några få utkorade. Men
denna högre tydning blir för de invigde endast en
godtycklig fantasi, och som menniskoanden ständigt
sträfvar utöfver sin närvarande begränsning, måste
det ovilkorligt hända, att hvad en generation med
full tillfredsställelse antager såsom den heliga
uppenbarelsens innersta kärna, blir för en följande
generation endast det symboliska omhöljet för
en ännu högre och innerligare sanning, liksom de
olika graderna af ett hemligt ordenssamfund, eller
taskspelarens konststycke med det förtrollade ägget,
som, när skalet krossas, endast innehåller ett nytt
ägg, och så vidare i oändlighet.
Vi hafva vidrört två sätt att läsa bibeln,
nemligen efter bokstafven och efter den supponerade
andemeningen. Hvartdera sättet har sina fördelar,
men intetdera kan fullt tillfredsställa vår
tids menniskor. En tredje metod har derför
blifvit försökt, hvilken vi vilja kalla den
historiskt-kritiska. Den uppöfvade forskningens
skarpa blick kunde det icke längre undfalla, att den
heliga boken innesluter icke så få orimligheter och
motsägelser, hvilka den så kallade harmoniseringen
ingalunda lyckats tillfredsställande förklara eller
bringa i öfverensstämmelse[1], och för den historiska
under-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>