Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Skönhetens sedelag
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
17-194
I.IFSLINJER
impressionism, som tog med icke blott gestalten och
dess miljö, utan omdanade denna miljö efter sina
personliga intryck af färg och ljus, blefvo båda vägvisare
till nya djup i tillvaron, dem sinnena ensamma icke
kunde genomtränga, men som det oaktadt äro lika
verkliga. Eller är icke hafvets botten lika verklig som
dess yta? En äkta »naturalist» är äfven en äkta
mystiker, som inom konsten uttrycker mänsklighetens
hela lif — ytans som djupets — genom en nya
symboler danande fantasi.
Så voro de stora alltid. Så äro de nu. Samma
män, som skapade ideala madonnor, skapade porträtt
af en realism, som ej ens efterskänkte skäggstubb
och vårtor! Realismen som idealismen vällde under
renässansen ur samma då nya fröjd inför lifvets
mångfald, som i vår tid återvaknat för tredje
gången sedan antikens dagar.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>