- Project Runeberg -  Lifslinjer / III. Lyckan och skönheten I-II /
435

(1903-1906) [MARC] [MARC] Author: Ellen Key
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Samhällsskönheten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SAM FOLKLIG HET EN

435

uppenbarelser om ljusets verkningar. Visserligen är
det så, att det landet för oss är det bästa, där vi
kunna skapa bäst — men detta land är för mången
icke fäderneslandet! Detta utesluter ej ett
erkännande af den sanningen, att hvarje stor konstperiod
otvifvelaktigt varit nationell, men ej medan det
nationella då varit en medveten riktning utan emedan
konstnärerna då varit seende, ägt den stilla, stora,
tillvaron insugande blick, för hvilken lifvet uppenbarar
sina hemligheter. Dessa seende finna sina ämnen i
sin närmaste närhet, hemma som borta. Det
betydelsefulla i talet om nationell konst är att göra vissa
blindvordna seende, just i fråga om rikedomarna i
deras närmaste närhet, i fråga om deras makt att
fullt och fritt uttrycka sin egenart — och därmed
äfven folkpersonlighetens. Detta tal gagnar, ifall det
väcker den stolta själfkänsla, som icke mäter det egna
efter främmande mått — ej heller skattar det först
efter främmande uppskattning — utan endast af egen
inneboende nödvändighet uttrycker sitt eget yppersta
väsen i sin skapande verksamhet.

Det är obestridligt att äfven hos de störste, de
universellaste möter man i denna mening det
nationella draget: äfven i Italien var t. ex. en van Dyck,
en Böcklin ej italienare i sin konst! Och hvem vill
bestrida att ej äfven de störstes konst till dels
bestämmes af de under uppväxten grundläggande
intrycken, af deras ras och af den dem omgifvande
verkligheten?

Men huru blef sedan deras konst universell?
Genom att de höjde sig öfver den nationella begränsningen
till allmänmänskliga eller öfvermänskliga områden.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:41:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/livslinjer/3/0457.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free