Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Clemens Cavallin - En materialistisk skald i forntiden
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
7
värda att fruktas än det som förfärar barnen;
chimärer, som skingras ej af solens strålar och
dagens glans utan af naturbetraktelse och sundt
förnufts. I dessa ord ligger Lucretius’
program. Genom sanningen vill han göra
människorna fria.
Den religiösa känslan var hos romarne
särdeles stark och har karaktäriserats som en
juridiskt färgad fruktan för gudar och dämoner.
Hvarje handling regerades af dessa. Sin vilja
uppenbarade de genom tecken och under, genom
fåglarnes flykt och offerdjurens inälfvor. Endast
det mast pinsamt noggranna iakttagande af alla
formler tillförsäkrade mänskan gudarnes hjälp
och ynnest. Den minsta afvikelse från
formuläret gjorde det hela ogiltigt. Den ursprungliga
religionen genomsyrades med tiden af grekiska
och österländska religionsbegrepp. — Det är i
synnerhet rädslan för gudarne, som L. söker
neutralisera. Han framställer Epikurs system ej så
mycket i teoretiskt som i praktiskt intresse; och
detta intresse är att befria människosläktet från
dess värsta lidanden. Dock nekar han sig ej
nöjet att då och då rifva i den augurala
fågelvishetens spindelväfvar och ruska på Jupiters
ålderdomssvaga tron. Äfven den österländska
vidskepelsen ger han vid tillfälle ett sidohugg.
Poemet är tillegnadt en förnäm Romare vid
namn Memmius. Honom till ära tillåter sig
skalden, som vill befria sina läsare från gudatron,
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>