- Project Runeberg -  Kort Fremstilling af Forskjellen mellem den evangelisk-lutherske og den reformerte Lære /
112

(1874) [MARC] Author: Hector Gottfried Masius Translator: Theodor Christian Bernhoft
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Om Daaben - I Spørgsmaal - II Spørgsmaal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

112

for Gud og i Pagt med ham; derfor pleie vi at ad-
skille den ydre Hellighed fra den indre. Paulus siger
ogsaa paa det nævnte Sted, 1. Cor. 7, V. 14, at den
vantro Mand er helliget formedelst den troende Hustru,
deraf kan man da ikke drage den Slutning: Altsaa er
den hedenske Mand virkelig hellig for Gud, fordi han
har en troende Hustru, skjønt han ikke er døbt og ikke
tror paa Christum? og maa man derfor itke forvexle
Kirkerettens ydre Hellighed med den indre. J hvilken
Hensigt imidlertid Bibelstedet, Ez. 16, V. 20, 21 er
anført i den Heidelbergske Katekismus-Forklaring, kan
man vanskelig begribe.

11 Spørgsmaal

Om Daaben kun er et Tegn paa Gjenfødelfen, ikke noget
kraftigt Middel, ved hvilket alle Børn uden Forskjel blive toede
og rensede fra Synden?

Lutheranerne sige, at Daaben ikke blot er et Tegn
paa Gjenfødelsen, men et kraftigt guddommeligt Mid-
del, hvorved alle Børn o. s. v.

De Reformerte derimod anse Daaben kun som et
ydre Tegn, og det saaledes, at intet forkastetBarn bli-
ver gjenfødt, om det ogsaa har modtaget den ydre
Daab, men at kun de Børn, der ere udvalgte, modtage
den indre Daab, medens deres Gjenfødelse dog først
sker efter Daaben, naar de har faaet Forstand og efter
Hørelsen af det guddommelige Ord begynde at tro.

At dette er de Reformertes Mening, kan jeg bevise
ikke alene ved utallige af den reformerte Kirkes Skri-
benter og Lærere, saasom Calvin, Beza, Martyr, Mas-
sonius, Zwingli og andre, men ogsaa as deres Sym-
bolske Bøger. Den Heidelbergske Katekismus lærer
herom i Svaret paa det 69de Spørgsmaal, at Christus
Par indsat dette udvortes Vandbad og forjættet, at jeg,
igesaavist som jeg udvendig er bleven renset med det
Vand, der borttager Legemets Urenhed, ligesaavist er

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:13:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/luthrefo/0130.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free