- Project Runeberg -  Kort Fremstilling af Forskjellen mellem den evangelisk-lutherske og den reformerte Lære /
113

(1874) [MARC] Author: Hector Gottfried Masius Translator: Theodor Christian Bernhoft
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Om Daaben - II Spørgsmaal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

113

jeg med hans Blod og Aand renset fra Sjælens Uren-
hed, det vil sige fra mine Synder. Strax derefter frem-
sætter Katekismen det 72de Spørgsmaal: Er da det
udvortes Vandbad selv Renselse fra Synden? Svar: Nei.

Katekismus-Forklaringen p. 763 spørger: Bortta-
ger den udvortes Daab ikke Synden?

Svar. Katekismen siger Nei, hverken Arvesynden
eller den virkelige Synd; thi da maatte man henvise
Menneskene dertil som til den eneste Grund til Salig-
hed, og der blev da tilfkrevet det ydre Tegn det, som er
eiendommeligtfor det betegnede Gode. Endvidere spør-
ger den: Hvorledes skal vi da forstaa Apoftl. Gj. 22,
V. 16, lad dig dobe og dine Synder aftoe?

Svar: Uegentlig (paa en billedlig, dunkel Maade)
bliver der NB. tilskrevet Tegnet, hvad der er eiendom-
meligt for selve den betegnede Ting. Endvidere spør-
ger en: Hvortil tjener da Daaben? Svaret er: Jkke
til at aftoe Synden NB. og borttage den, men til at
betegne og bekræfte Syndernes Forladelse

Luthcranernes Bevis

forat Daaben ikke blot er et Tegn paa Gjenfødelsen,
men et kraftigt guddommeligt Middel til den, ved hvil-
ket alle dobte Børn blive optagne i Pagten med Gud,
og gjenfodte til Guds Børn, og at vi i Daaben mod-
tage Syndernes Forladelse og den Hellig-Aand.

For det første Gal. 3, V. 27: Saamange, som
ere døbte til Christum, have ifort Christum. NB. Det,
hvorved vi ifore Christum, det maa jo være et kraftigt
Middel til Salighed. Thi de, som have iført Chri-
stum, de ere i Christo, men for dem, som ere i Christo
Jesu, er ingen Fordømmelse, Rom. 8," V 1.

For det andet. Tit. 3, V. 5: Gud har frelst
os ved Jgjenfodelsens Bad og Fornyelsen ved den Hel-
ligaand—NB. saa følger jo deraf, at vi ved Daabens
Bad blive igjenfodte og fornyede ved den Hellig-Aand.
Apoftlen siger jo ikke, at vi ved Badet kun modtage et
Tegn paa Jgjenfgdelsem men at det er et Jgjenfodel-
sens Bad. s

8

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:13:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/luthrefo/0131.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free