- Project Runeberg -  Medeltidens magi /
177

(1902) [MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Middle Ages
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Jehovahtjänsten hos hebreerna före babyloniska fångenskapen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

med konungamakten och ägande sitt enda stöd i de tio
stammarnes tillgifvenhet, skulle Jerobeam aldrig vågat
detta steg, om kalfbilden hade varit en nyhet inom
Jehovah-tjänsten. Åtgärden måste då hafva stött på
motstånd, åtminstone hos en minoritet, och förorsakat en
fördärflig splittring inom det nya riket. Men af något
motstånd mot kalftjänsten förekom icke ett spår inom Israels
rike, så länge det ägde bestånd[1]. Det var tvärtom
gammal-jehovismen just i denna form, som här förde en så
fruktansvärd och i det hela lycklig strid med Baalismen.
Däraf – och endast däraf – kan förklaras, att
profeterna Elia och Elisa, desse väldige kämpar för Jehovah
mot Baal, aldrig uppträdde fientligt emot kalfbildemna;
att Jehu, på Elisas föranstaltande smord till konung och
invigd att utrota Ahabs Baalsdyrkande hus, under hela
sin tjuguåttaåriga regering var kalftjänsten tillgifven,
medan han i massa slaktade Baalsprästerna, uppbrände
bilderna af deras gud och skändade deras tempel[2]; att
den kalfdyrkande Joas, Jehus sonson, var Elisas förtrogne
vän, stod gråtande vid hans sjukbädd och af den döende
profeten välsignades med löften om segrar öfver
arameerna. Endast däraf kan ytterligare förklaras, att den ena
af kalfkultens hufvudorter Bethel tillika var sätet för en
jehovistisk profetskola, med hvilken Elia och Elisa stodo
i förbindelse[3]. Detsamma gäller om den från Josuas,
Ehuds och Samuels dagar ryktbara offerplatsen Gilgal[4];
den var försedd med en Jehovah-bild i gestalten af en


[1] Däremot låg i sakens natur, att den skulle tadlas af
konungariket Judas reformatoriske profeter.
[2] 2 Kon. 10.
[3] 2 Kon. 2: 3.
[4] Jos. 5: 5, 9; Dom. 3: 19; 1 Sam. 10: 18; 11: 14; 13: 5; 15: 21, 33.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:36:41 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/magi/0177.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free