Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VIII. Andra "sedlighetsbrott". - IX.De veneriska sjukdomarna. - 1. Historik.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Erfarenheten från andra länder, synnerligen Amerikas
Förenta stater, visar i öfrigt, att de preventiva medlens bruk gärna
åtföljes af — fosterfördrifningens bruk. Det finnes ju äfven en
inre släktskap mellan dessa båda. Sålunda leder det ena brottet
till det andra. Hvem kan beräkna slutet!
Allt våld på naturen, all kränkning af dess ordning, straffas
af naturen genom dess egna inneboende lagar förr eller senare,
därom kan man i allmänhet vara förvissad, äfven när man icke
kan på förhand konstruera ut, när och huru detta straff skall
drabba. Detta må ihågkommas rörande alla slag af
sedlighetsbrott. Vissa af dem synas vara sådana, att åtminstone fysisk
skada af dem icke borde uppstå, men själ och kropp hafva hos
oss ett närmare samband, än man vanligen tror. När människan
förnedrar sig till djurens jämnlike eller — ännu värre —
förnedrar sig i onaturlig last under den förnuftlösa skapelsen, kan
sådant icke varda ohämmadt. Människan har då kränkt sin
natur, förryckt sig själf från sin gifna höga plats och hon måste
falla utföre, men vid detta fall varder hela hennes varelse sargad
både till ande, själ och kropp. Nemesis divina (den gudomliga
hämnden) gör sin makt gällande på ett ofta lika oväntadt som
häpnadsväckande sätt.
Både kulturens och medicinens historia bekräfta detta. Icke
minst bestyrkes det genom de mörka blad rörande vårt
släktlif, hvilka vi nu gå att upprulla.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>