- Project Runeberg -  Mannens släktliv i normalt och sjukligt tillstånd /
206

(1905) Author: Erik Wilhelm Wretlind
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

20(5

Körande tiden på dygnet för den äktenskapliga omfamningen
lärer den naturliga instinkten, att denna lifsakt bör ske, då
solen är nedom horisonten, vare sig man nu anser tiden då den
nyss gått ned, eller tiden då den inom kort skall gå upp såsom
den lämpligaste. För den sistnämnda tiden, såsom enligt mången
den bästa, talar väl egentligen blott det skälet, att magen då är
minst sysselsatt med matsmältning, och under pågående
matsmältning kan den blodkongestion till hjärnan, hvilken
parningsakten medför, stundom vara af farliga följder.

Någon gång händer, att det äktenskapliga umgänget för
hustrun medför kroppslig smärta, icke blott i början af
äktenskapet utan alltfort, ja, så att befruktning därigenom förhindras.
Blygsamhet fördröjer vanligen länge nog läkarens rådfrågning
härom. Orsaken är vanligen kramp i kvinnans yttre könsdelar
(vaginism), hvilken kan lindras eller häfvas genom en af läkare
gjord enkel operation. När det kommit till hafvandeskap eller
för-ossning en gång, så varder det onda därigenom fullkomligt botadt.

Rörande frågan, huru ofta könsumgänge inom äktenskapet
är tillåtligt, vilja vi instämma i prof. Ribbings ord: »Pröfvostenea
på den äktenskapliga hygienen är, att dagen efter omfamningen
båda makarna böra känna sig fullkomligt friska, kraftiga och
lifliga till själ och kropp, om möjligt mer än efter andra nätter.
Där detta tecken felas, hafva öfverdrifter (excesser) blifvit
begångna.» — Allmängiltiga regler äro omöjliga uppställa, då
naturen hos olika personer är så olika. Men man gör klokt, om

och bekännare, må (efter P. Mantegazza »Die Hygieine der Liebe» sid. 172)
anföras ett citat ur en bok »De rebus veneriis ad usum confessorium,
auctore D. Graisson, vicar. gen. etc. Parisiis 1870». Där heter det i kap.
»De eireumstantiis modi vel situs» sålunda: »Situs naturalis est, ut mulier sit
succuba et vir incubus; hic enim modus aptior est effusioni seminis virilis
et receptioni in vas foemineum ao prolem procreandum. Un de si coitus
aliter fiat, nempe sedendo, stando, latere vel praepostere (more pecudum) vel
si vir sit succubus et mulier incuba, innaturalis est. Sed tamen minime
peccant eonjuges, si ex justa causa situm mutent, nempe ob segritudinem,
vel viri pinguedlnem, vel ob periculum abortus, quandoque, ait J. Thomas,
sine peecato esse potest, quando dispositio corporis alium modum non patitur».

För de i latin okunnige må blott sägas, att generalvikarien gillar, hvad
vi här of van sagt vara det naturliga, men att andra sätt »enligt boskapens
Sed» kunna öfvas »utan stor synd» på grund af sjukdom, stor fetma m. m.
lyl. och »utan all synd» (enligt J. Thomas), då kroppens disposition tvingar därtill

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon May 19 18:27:35 2014 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/manslakt/0216.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free