Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
223
eller känna detta Mig. — Frågan är nu den: hvad
är väl detta för ett Mig eller Jag, som jag nu träffat
på? Hvad är detta for ett Jag, om hvilket jag skall
afgöra, huruvida både Jag i A och Jag i B tillhöra
eller icke tillhöra det?
Om detta nya Jag skall vara ett verkligt Jag i
tiden — vi förutsätta tillsvidare, att det måste vara
en verklighet —; så måste det tydligen vara antingen
Jag i den eller den bestämda tidpunkten, eller Jag i
flera eller alla dess tidpunkter sammanlagda, eller Jag
såsom det gemensamma och identiska i flera eller alla
de tidstillstånd, i hvilka Jaget är till. Något annat
sätt, på hvilket Jaget kunde vara i tiden verkligt, kan
ej uppletas. Frågan är nu denna: kan det vara något
af allt detta, då det skall vara det Jag, som här är
i fråga?
Om det skall blifva för mig möjligt att blifva
viss derom, att både Jag i A och Jag i B äro mitt
Jag — och detta var förutsatt för möjligheten af all
vetenskap —; så måste jag vara viss, att det Jag,
som äger både Jag i A och Jag i B, eller som om
dem begge säger: det är mitt Jag, är med sig sjelft
identiskt eller är alldeles ett och samma. Om nu
detta Jag är i tiden, så måste det nödvändigt vara
samtidigt både med Jag i A och med Jag i B. Ty är det
i tiden utan att med begge vara samtidigt, så är det
nödvändigt antingen blott förflutet eller blott
tillkommande i förhållande till ettdera. I förra fallet kan det
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>