- Project Runeberg -  Från Röda rummet till sekelskiftet / I /
211

(1918-1919) [MARC] Author: Johan Mortensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anne-Charlotte Leffler - Kvinnornas ställning före åttiotalet. — A. C. Lefflers ungdomsutveckling. — Temperament. — Äktenskap. — Dramatiskt författarskap. — Omedvetenhet om kärleken. — Inflytande från Strindberg. — Övergång till prosaberättelse. — Ur livet. — En bal i societeten. — Övriga berättelser i samlingen. — Andra samlingen Ur livet. — Aurora Bunge. — I krig med samhället. — Förhållande till den äldre kvinnosaksrörelsen. — Spår av ny uppfattning om kärlek och äktenskap. — Yttre ställning, utseende och personlighet. — Bekantskap med Sonja Kovalevsky. — Resor. — En sommarsaga. — Italiensk resa, nytt äktenskap, omslag i hennes diktning. — Kvinnlighet och erotik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

anne-charlotte leffler

2 11

att äga någon linjeskönhet präglades av en ovanlig livaktighet,
rörelse och intresse, en kvinna, som jag alltid minnes talande
med en kvick, lätt skorrande röst, den enda svenska jag råkat
med möjlighet att hålla en litterär salong, ty hon var en
konversationstalang av första rangen med en stor personlighets
franka och frimodiga intelligens. Hon var intressantare som
människa, när hon talade, än när hon skrev böcker».

Det är av intresse, att med detta Levertins yttrande
jämföra det porträtt, som Ernst Ahlgren utkastat av henne: »Jag
förvånades över att hon är så lång, nästan lika lång som jag.
Hon har en präktig figur, varken fet eller mager. Hennes
rörelser äro lätta och smidiga som en ung flickas. Hon är livlig
och fri; lägger an därpå. Hon är mycket ful. Ful mun, fula
tänder, ful hy. Men då hon talar och rör sig blir hon så
behaglig, att man glömmer utseendet. Under musiken sprang
hon bort i en vrå för att få fnittra och pladdra som en ung
yrhätta. Hon var klädd med anmärkningsvärd smak. Enkelt,
distingerat, chic. Knappt tournyr och icke spår av krinolin.
Dräkten slöt sig tämligen stramt åt hennes vackra kropp, och
det syntes av hennes medvetna plastik, att hon själv tänker på,
hur vacker den är. Hennes armar äro icke vita, men linjerna
äro fasta och fina. Händerna äro långa och smala, med
upphöjda ådror och icke vita. Det finns något fritt, friskt och
djärvt hos henne, som slår an. Skada att hon skall vara rik.!»

Vid denna tid gjorde Anne-Charlotte en bekantskap, som

o

spelat en stor roll i hennes följande utveckling. Ar 1883
kom Sonja Kovalevsky till Stockholm, där hon följande året
anställdes som professor i matematik vid högskolan. Den
livliga och mångberesta ryskan, som även var en framstående
skönlitterär författarinna, verkade säkerligen i många avseenden eggande
och frigörande på Anne-Charlotte. Tillsammans skrevo de ett
för övrigt tämligen misslyckat drama Kampe7i för lyckan (1887).
Hon började nu få stor smak för resor, besökte under de
närmaste åren olika delar av Sverige samt Danmark och Norge,
i vilket senare land hon särskilt trivdes bra; överallt gjorde hon
nya bekantskaper med framstående personer inom olika områden.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:15:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mjfrrtss/1/0221.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free